Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Klicka på bilden för att höra hur den låter.

Bild

En liten sammanfattning:

Original Block B230F från 740 Inklusive vev, stakar, kolvar.

Delar från B200F från 360, tråg, oljepump, och svänghjul.

Topp 531 portad, planad, dubblaventilfjädrar, backcutventiler, KG8 kam. Jobb och kammontering gjort av Erland Cox på http://www.topplocksverkstan.se/

Vevparti balanserat med lättat svänghjul, kolvar och stakar viktade. Jobb gjort av Peter på http://www.petersmotor.com/

Blocket henat med: http://www.osborn.de/swedish/products/h ... _tools.htm

Nya lager, ringar och packningar i hela motorn.

Ventilspel 0.4mm, komptryck ca 9.5kg på alla cylindrar, kaminställning 4:ans insug öppen 4,9-5mm vid Ö.D.Enligt http://www.kgtrimning.com/ och Erland Cox.

Insprut original från 360 med ställbar BTR och bredbandslambda.

Med original tändning renix från 360 får jag förtändning ca 45grader vid 4000varv. (Tändningen ska inte överstiga 35grader om jag fattat det rätt)

Monterade på B230A tändning med vakuumstyrd fördelare och ställer jag förtändning ca 34grader vid 4000varv så blir det eftertändning 7grader vid 1000-1500varv och då dör bilen.

Känns inte som den går på alla cylindrar, luktar dålig förbränning på avgaserna, alla stift är torra och sotiga.

Lambda värdet under 14 trots att jag sänkt bränsletrycket från original, kan vara för dom dåligt förbrända avgaserna som spökar med värdet kanske.
Det låter som det är "fint klös" i den motorn. Hur är den att köra på vägen? Problemen verkar komma när du kommer mer i varv. "På min tid" när vi trimmade B18 och B20 fick vi "ge kall" på tomgången när det blev "vassare" kammar. Jag var med och "skruvade ihop" en (för övrigt) standard B18 motor med Volvos Steg 3 topp, R- kamaxel och dubbla Weber 48mm DCOE. Den gick "som ett skott" över 5000 rpm, men under 2000 rpm bara dog den så tomgången ställde vi på c:a 2500rpm. "Kicken" kom vid c:a 7000rpm och sedan "drog den till c:a 9000 rpm. Segdragning var det inte tal om, det var i princip "start med hjulspinn".
Detta är kanske ingen hjälp för dig, men kanske en förklaring.
Din motor verkar "gå rent" när du varvar upp den. Hur mäter du Lambdavärdet?

Mvh
Lennart
Har några funderingar här, har ni något förslag på hur man lägger tomgången på ca 2000 varv, tänkte utgå från det. När jag vrider vajern max kommer den inte upp så högt och dör då. Och en fråga angående när man gör så kan inte bilen bli svårstartad då? Man kan ju byta ställskruven på spjällhuset till en längre med då blir vajern slapp.

Har inte vågat mig ur garaget än, tänkte lösa problemet med tändningen först.

Har en bredbandslambda monterad där extraktorgrenöret går ihop till ett rör.
Det går inte att "justera" tomgången på många modeller av dessa årsmodeller (gissar att ursprungsmotorn är en sen -80-talare). Då finns det en tomgångsmotor som styrs av styrboxen. Har du gjort så mycket annat med motorn borde du kanske ha en annan eller "mappad" box. Bredbandslambdan fungerar väl inte till en original styrbox. Original Lambda "ligger" ju mellan 0,1 - 0,9 volt medan bredbandslambdan "ligger" på upp till 5 volt om jag inte är helt "ute och reser".

Mvh
Lennart
Man kan använda bredbanddslambdan till styrboxen då den även har en smallbandslambda utgång men jag använder en av varje så har bara bredbandslambdan och läser av värdet med.

Fick förslag att strypa luften helt från tomgångsmotorn/luftsliden för att se hur den går då.
En liten uppdatering:

*Original Block B230F Renoverat, Topp 531 portad, planad, dubblaventilfjädrar, H-Kam
*Ventilspel 0.4mm, komptryck ca 9.5kg på alla cylindrar, kaminställning 4:ans insug öppen 2.4mm vid Ö.D.
*Insprut original från 360 med ställbar BTR och bredbandslambda.
*Monterade på B230A tändning och det gav samma symptom som Renix.

Innan motorbytet gick bilen kanon med H-kammen, men nu är det exakt samma fennomen som med KG8-Kammen.

Detta innebär att det ej är fel på kam eller tändningen.

Börjar tro det är något med elhärvan, soppan, vaccum eller nåt.

När man försöker starta bilen kan den hoppa igång men svarar inte på gasen hålls bara i liv några sekunder sen dör.

Har dubbelt av allt så får börja byta och se om jag hittar felet men om någon har en aning så är det ju bra.
Saker att testa: TPS, Box, LMM, Spridare, Luftslid, Div givare i blocket.

Ska även byta tändstift igen för att vara helt säker på att dom är ok.

Finns det möjlighet att sätta några kablar till insuget fel? Nu var ju allt uppmärkt men den mänskliga faktorn finns ju jämt.
Nu funkar bilen :)
Orsaken att den inte gick bra med H-kammen var att stiften var helt igensotade.
Fixade så den gick kanon bra med H-kammen tändning och allt inställt, byte till KG8 kammen men då var bilen som från början, svarar inte på gasen för ens man håller fullgas så kan den varva upp men låter som i videon men knacket försvann.

Så vi satte i H-kammen igen och då funkar bilen klockrent. Får bygga klart mitt 3" plenum, LMM, Spjäll och insugsrör och pröva igen, kan ju vara att LU-jetronic inte pallar med så vass kam eller att det krävs annat insug, men det lär jag ju märka.
Värmepaket 940

Läs detta. https://www.jagrullar.se/forum/vie[…]

Problem med värmen på 740

Gött att vara till nytta ibland....😁😁

Ingen byter skärmkanter fram, byt hela sk&aum[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]