Det är hur som helst ett tidigt system och därigenom lite okänt.
I LH 2.4, som var det som satt i 240 modellerna på slutet, så startade man motorn, tog bort säkringen till bränslepumprelät och lät motorn självdö när bränsletrycket försvann. Det tog ju bara någon sekund. Men på det viset fick man bort trycket som var i bränslesystemet. Det är i drift 4 - 5 Bar och då vill man inte lossa några anslutningar och samtidigt stå i närheten.
Men du får leta upp filtret. På senare modeller kunde det sitta på två ställen. Antingen framme på övre torpedväggen på vänster sida nära huvgångjärnet, eller under bilen, under baksätet i en speciell hylla eller "kassett" som fanns där, "trekantig" och tillsammans med huvudpumpen. Filtret är en plåtburk, ungefär stor som en 33 cl ölburk. Det sitter med banjokopplingar i vardera ändan, in och ut.
Detta gäller sena 240. Jag vågar inte påstå att det är samma i din -82. Du kanske måste kolla upp detta först i någon verkstadshandbok eller liknande. Kanske någon annan vet mer här?
Illustrationsexempel på banjokoppling:
http://www.ga1.se/banjokoppling-p-370-c-176.aspx Den gängade delen sitter alltså i filterhuset och bränsleslangen på det räfflade röret. Det är inte ovanligt att man byter packningarna på banjokopplingen när man har öppnat dom. Fråga om det medföljer packningar när du köper filtret.