Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holmgreen
#846318
Tjenare, har en 240 med insprut som inte får bensin, den startar om man häller bensin i cylindrarna eller om man sprutar startgas men dör såklart när det tar slut. Bränslepumpen fungerar, har fått den att gå i nån minut efter jag hällt bensin i cylindrarna flera gånger i rad men nu vill hon inte längre.
Väldigt less.. Kom gärna med idéer om vad jag ska göra och vad som kan vara fel.
av Rådlös
#846612
Det är hur som helst ett tidigt system och därigenom lite okänt.
I LH 2.4, som var det som satt i 240 modellerna på slutet, så startade man motorn, tog bort säkringen till bränslepumprelät och lät motorn självdö när bränsletrycket försvann. Det tog ju bara någon sekund. Men på det viset fick man bort trycket som var i bränslesystemet. Det är i drift 4 - 5 Bar och då vill man inte lossa några anslutningar och samtidigt stå i närheten.
Men du får leta upp filtret. På senare modeller kunde det sitta på två ställen. Antingen framme på övre torpedväggen på vänster sida nära huvgångjärnet, eller under bilen, under baksätet i en speciell hylla eller "kassett" som fanns där, "trekantig" och tillsammans med huvudpumpen. Filtret är en plåtburk, ungefär stor som en 33 cl ölburk. Det sitter med banjokopplingar i vardera ändan, in och ut.

Detta gäller sena 240. Jag vågar inte påstå att det är samma i din -82. Du kanske måste kolla upp detta först i någon verkstadshandbok eller liknande. Kanske någon annan vet mer här?

Illustrationsexempel på banjokoppling: http://www.ga1.se/banjokoppling-p-370-c-176.aspx Den gängade delen sitter alltså i filterhuset och bränsleslangen på det räfflade röret. Det är inte ovanligt att man byter packningarna på banjokopplingen när man har öppnat dom. Fråga om det medföljer packningar när du köper filtret.
av Amarace
#851257
DU har inte bytt pump så det är en för klen du satt dit?
K-jet som din bil har om dne är original är väldigt känslig på att det är rätt tryck, det är högt tryck det arbetar med, så orkar inte pumpen pumpa upp det trycket så går inte bilen, spridarna orkar inte ens öppna.

Filtret sitter framme vid torpedväggen.

Ta loss kallstartsventilen och sätt i ett glas eller liknande och se om det kommer bränsle ur den när du testar att starta till att börja med. (med kall motor ska den gå i några sekunder när man dra rpå startmotorn).
Ta även loss returslangen och sätt i en flasa/dunk och se så att bränslet kommer fram.
Men ofta när en bil med k-jet ger upp så är det bränslepumpen som inte orkar med. Testa att tvångsmata den (bygla bränslepumpsrelät mellan 30 och 87/87a), den ska surra rätt så kraftigt eftersom den bara trycker runt bränslet tillbaka i returen då.

som Shogun skrev. Dom där fälgarna ä[…]

3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]