Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Darklady
Hejsansson. Ja då har man glömt igen (åldern kanske) Det börjar bli dags att fortsätta monteringen på Dark Lady. 244 GL Med massiva skivor fram. MEN: det kommer 2 slangar en framför en bakom fjäderbenet. därifrån skall det ju gå 2 st rör till oket. men men. spelar det roll hur man sätter dom i oken. övre -undre ?? Nya skivor nya belägg ny montsats. renoverade ok. så man vill ju att de skall bli rätt. en tackkar för svar. gasa te de rasa. :???:
Användarvisningsbild
av lennarte
Darklady skrev: därifrån skall det ju gå 2 st rör till oket
Visst går väl den ena slangen direkt till oket, och den andra via ett rör? Det är några år sedan jag skruvade med 240 (har aldrig ägt någon själv), men körde 140 -72 ända fram till 2008, och det är ju samma bromsar. Andra vet säkert mer.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Darklady skrev:Hej Lennart. Det går 2 rör från slangarna till oket. men vilket skall sitta var?. :-O)
Då är det inte samma, 140 har ju inte fjäderben. Men bromsarna är fortfarande samma
Jag hittade in bild på "nätet" http://www.volvotips.com. Amerikaner är lika tokiga som vi i Volvo m. äldre. Kolla här http://www.volvotips.com/service-manual ... nance.html. Om du väntar en stund kommer du snart till Volvo 240 & 260 service manual – section 5: brakes
Det var det närmaste jag hittade i kväll. Jag får ge mig om likheten med 140. Fjäderbenet ställer till det. kolla på bilden på sida 12 (sida 10 i boken) Och 13 (sidan 11) där är en bild på oket och fjäderbenet. Inte "optimaltl" men detta är vad jag hittade i kväll. "teoretiskt sett" borde det bakre röret på fjäderbenet sitta på det övre hålet, Kan ha fel igen... :roll: Det kan i.f.s inte spela någon större roll vilken som sitter var. Men, dom ska inte korsa varandra. Då finns det ju risk att det blir "skav" på rören.
Det finns mera att hitta.

Mvh
Lennart
Dimljus Volvo v60 2020

Tänkte höra fick en uppdatering på[…]

Motorfästen XC60 -17

Har verkligen det övre spruckit, det är […]

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]