Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalmannen
Rådlös skrev:Skulle du inte hitta något nytt instrument, så kan du ju överväga att laga det gamla. Förmodligen är det något motstånd som har brunnit ihop. Antingen letar du upp någon elektronik- och lödkunnig kompis, kompis polare, bekants svåger etc. etc. Eller så låter du någon instrumentfirma fixa det. Här är ett exempel: http://instrumentjige.se/ Kanske kostar några kronor, men det gör ett nytt instrument också.

Ingen dum tanke!
Det får kollas :)
Men du råkar inte ha något kopplingschema eller så när det gäller voltmätare? ;)
av Rådlös
Nej, något kopplingsschema har jag dessvärre inte. Är det en digital eller analog visning? Om det är ett digitalt instrument så är det ju ett antal drivsteg för sifferdisplayen och andra enheter. En "gammaldags" analog är nästan bara "rakt på" en ankarspole (vill jag minnas att det heter ?). Men enklare i alla fall.
av rid54
Vridspole, kanske... om det är ett vridspoleinstrument. På ett vridjärnsinstrument kanske det heter ankarspole? Hursom, faktiskt: det är i de flesta fall helt enkelt ett motstånd i serie med spolen. Detta motstånd kan sitta inuti eller utanpå själva instrumentet. Har det brunnit eller nåt liknande kan det vara svårt att veta vad det hade för värde, men det kan man prova sig fram till. Vissa instrument har två motstånd i serie, med spolen kopplad över det ena, man måste nog helt enkelt öppna o titta. Digitalt instrument = helt annorlunda...
av metalmannen
Det är ett analogt instrument Tack o lov kanske man ska säga?
Kanske ska öppna den då och dela med mig av bilder så kanske vi kan lösa det ihop? :)
Har för mig att muttern som ser ut att hålla ihop mätaren är "plomberad" med någon grön färg?
av Rådlös
Sådan grön färg är Låslack. Det är väl i första hand till för serviceverkstäder att veta om något har öppnats eller inte i garantiärenden. Men naturligtvis också en gänglåsning. Men vill man ha det senare så finns det ju bättre medel som Loctite t.ex. Och garanti i detta fallet är väl uteslutet om du inte skall låta en verkstad göra jobbet.
Dimljus Volvo v60 2020

Tänkte höra fick en uppdatering på[…]

Motorfästen XC60 -17

Har verkligen det övre spruckit, det är […]

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]