Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MeduzaOhls
Hej. Kan man föra över en maskin från 740 eller liknande med tänddosan bakom topplocket till 240? Eller kommer den att ta i väggen och om så kan man flytta tänddosan till 240 "platsen" på sidan? Finns axlar och dyligt eller bör man sådana fall skaffa? ??:-/
Senast redigerad av 1 MeduzaOhls, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Axeln till fördelaren bör ju vara där för den driver ju oljepumpen också. Du kan däremot inte flytta 740 fördelaren till 240-in. Om det går att "stoppa i" en 240 fördelare i en 740 motor direkt (plåtpluggen måste ju bort) vet jag dock inte.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Eftersom detta är en ersättningsfördelare till originalfördelaren som sitter i motorbocket (240-serien), så är det ju dom här fysiska måtten som gäller. Jag betvivlar starkt att även dom kamaxelmonterade fördelarna har dessa mått. Så originalfördelaren från en 740 passar inte.
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=119
Detta är i och för sig en erkänt mycket bra fördelare, men eftersom du redan har ett färdigt tänd och motorstyrsystem så skall du hålla dig till en Bosch original från samma årgång av donatormotorn. Vi förutsätter att din 740-donatorbil har Motronic LH 2.4. På 740 fanns det ett annat system också. Renix, tror jag det hette? Kolla upp detta först av allt. Den omedelbara skillnaden ser man på tändspolarna. Ser tändspolen ut som en 50 cl ölburk, så är det Bosch. Är det en fyrkantig svart "klump" så är det något annat.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Man måste ha blockmonterad fördelare om man inte vill såga upp i karossen.
Dessutom måste man flytta över mellanaxeln för att få drivning till den blockmonterade fördelaren.
Användarvisningsbild
av Frrla
Såga i karossen räcker inte. man måste flytta på värme-elementet eller såga sönder det också isf. någon påstod att fläkten satt ivägen också eller om det blev väldigt nära.
Användarvisningsbild
av MeduzaOhls
Då om vi säger jag måste flytta tändningen så vad borde jag tänka på och skaffa för delar om så behövs?
av Rådlös
Som vi har sagt här tidigare:
En mellanaxel från en 240 och en komplett fördelare med all kringutrustning för blockmontering, förslagsvis också från en 240.
Samt se till att styrdatorn och dess system är av Bosch fabrikat på donatorbilen. Alltså Bosch Motronic LH 2.4 av samma årsmodell i båda bilarna.

Låter det krångligt? Leta upp en fungerande motor från en skrotad 240 i stället. Även där måste den vara av samma årsmodell och ha samma motorkod. Men det är mycket lättare att "träffa mitt i prick" om du går den vägen i stället.
Den 740-in du har kan du sälja till någon som behöver just 740-delar.

Din aktuella motorkod och övriga uppgifter får du enkelt fram om du går in på Skruvat, som du ser i reklam på den här sidan. Där loggar du in dig med ditt registreringsnummer i den rutan som är avsedd för det. Sex tecken utan mellanslag. Då får du upp en liten ruta som gäller just din bil. Om du klickar på den lilla rutan så får du upp mycket mera uppgifter om din bil. Spara den bilden i datorn och skriv ut den.
Även andra biltillbehörsfirmor har denna möjligheten, men här kommer du direkt från forumet.
Användarvisningsbild
av MeduzaOhls
Tack. Låter inte alls krångligt. Men att pricka är ju det som är svårt. Äger inte en 740 men de fins flera av dom här i Finland att få tag på.
Användarvisningsbild
av Frrla
på min 230e som är nerpulad i min åttia sitter det nog inte rätt elsystem till. fördelaren sitter snett så kontakten till hallgivaren tar i kåpan till kamremmen.. kollar man tändningen med lampa visar den 21graders övertändning.

Men den knallar och går som den ska iaf :)

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]

Precis, det är fälgarna jag nämnde.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. […]