Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då min instrumentbelysning på min 244 slutat att fungera... ( Hastighetsmätare, varvräknare och alltihop kring där. Dock inte helljus indikatorn osv. Belysningen till fläktlägena och det har också slocknat.

Det jag tror att det är fel på är den som man justerar styrkan på belysningen med! Den har glappat förut... Har varit där och pillat lite men blir snart galen! Hur får man loss denna manick egentligen???? Jag menar då alltså samma rad som varningsblinkersen och dem andra grejerna som sitter där!

Tacksam för tips och trix då det är jobbigt att köra när det är mörkt! Ser ju inte bränslenivå eller hastighet eller något!

MVH
Den sitter fastskruvad, dra loss svarta reglaget så sitter en mutter innanför den.
Bygla den annars, koppla samman alla kablar som är ansluten till den helt enkelt.
av umekille
Som min Ford Falcon,där sitter den i ljusknappen och man får vrida försiktigt
till ett läge mitt emellan då lyser instrumentbelysningen.
Vrider man inte reglaget så fungerar det.
Prova om du kan motionera igång det genom att vrida fram o åter
då det kan ha ärgat på lindningen. spraya multiolja om du kommer åt.
Amarace skrev:Den sitter fastskruvad, dra loss svarta reglaget så sitter en mutter innanför den.
Bygla den annars, koppla samman alla kablar som är ansluten till den helt enkelt.
Okej, vad menar du med reglaget? Jag har dragit och slitit i denhär som man justerar styrkan med men inget händer...?
Tänkte liksom jag skulle göra som du sa koppla samman alla kablar men kommer inte åt dem på baksidan.. :(
robbn skrev:
Amarace skrev:Den sitter fastskruvad, dra loss svarta reglaget så sitter en mutter innanför den.
Okej, vad menar du med reglaget? Jag har dragit och slitit i denhär som man justerar styrkan med men inget händer...?
Tänkte liksom jag skulle göra som du sa koppla samman alla kablar men kommer inte åt dem på baksidan.. :(
Han menar nog Dimmern. En svart ratt som man ställer in ljusstyrkan till instrumentena på. Dra ratten rakt ut bara. Men sedan får du montera bort panelen som den sitter i och lyfta ut/upp den. Då kan man komma åt dimmern-,glödlampor till instrumenten. Fast det är trångt som fasen. Åtmindstonde i min 240GL-86. Men det går..
Dimljus Volvo v60 2020

Tänkte höra fick en uppdatering på[…]

Motorfästen XC60 -17

Har verkligen det övre spruckit, det är […]

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]