Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robbn
Hej!

Har ett ganska irriterande ljud som låter lite som en skrapljud... Tycker att det låter från vänsterbak men är inte alls säker.
Det låter liksom som att det följer med hjulet runt och låter. Någon som har någon ide på vad det kan vara?
Det hjälper lite ibland att svänga så blir den tystare i svängen om man säger så.

Svar uppskattas!!
Användarvisningsbild
av Frrla
Hjullager?

Jag hade lagerljud från båda mina framdäck när jag köpte min 244. stog isär lagren och fettade in dem med nytt fett och satte ihop igen. har vart tyst i 2 år snart. dom brukar ändra ljud eller bli tysta när man svänger.

Att ta isär och kolla misstängt sida är aldrig fel. kan ju vara nått enkelt som Arne föreslår.
av AmazonSleper
Har haft å har fortfarande liknande ljud på en 245a jag har haft bilen i 7år å detta ljud har kommit å gått hela tiden trode först de var relaterat till bromsar/hand broms men då detta har blivit bytt å renoverat utan skillnad å hjullager kan ju vara en möjlighet men då brukar de vara konstant när man axialbelastar å de är de inte på min kan vara tyst i några månader för att sedan uppstå helt plötsligt igen.

MEn bilen har gått ca 10000 mil under dom år jag haft den å de har inte bleve värre.

Men börja med å kolla så inte beläggen släppt på handbromsbackarna ganska vanligt då ligger själva belägget löst inuti å lever om, skulle börja där. :wink:
av robbn
Arne skrev:En fjäder eller något annat i handbromstrumman kan ha lossnat.
Nja... Det är ett ganska tydligt ljud... Känns inte som att det skulle kunna vara något sådant.
Frrla skrev:Jag hade lagerljud från båda mina framdäck när jag köpte min 244.
Det kommer ju somsagt från Bakaxeln :oops:

Mer ideér??

Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
robbn skrev:Det hjälper lite ibland att svänga så blir den tystare i svängen om man säger så.
Har du lite tur så är det "bara" bromsklossarna. Haynes rep bok och en helg med den så får du reda på hur det set ut. Det är inte så hemskt märkvärdigt att "plocka ner" bromsarna bak. Köper du allt på Biltema så kommer du undan "med blotta förskräckelsen" och få en bil med bra bromsar i många år.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
Frrla skrev:Jag hade lagerljud från båda mina framdäck när jag köpte min 244.
Det kommer ju somsagt från Bakaxeln :oops:

Mvh[/quote]

Menar du att det skulle vara stora skillnader mot ett hjullager i bakaxeln eller har du inga alls där?
Dimljus Volvo v60 2020

Tänkte höra fick en uppdatering på[…]

Motorfästen XC60 -17

Har verkligen det övre spruckit, det är […]

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]