- ons 29 jan 2014, 11:04
Hmm, jag hade tydligen fel uppfattning här, sorry. Men rotationsriktningen är nog rätt... :???:
Moderator: Moderatorer
Darklady skrev:Kan jag byta mot en med 1 uttag? Fundersam.Det går alldeles utmärkt så länge du ser till att plugga det uttaget som blir över på förgasaren.
Darklady skrev:Går rotorn motsols då?Rotorn går medsols.
Darklady skrev:Medsols OK- då sänks förtändningen vid gaspådrag. ?:-/Just det. Det skrev jag ju tidigare. På tomgång har du högt vakuum (därför ska du inte ha slangen kopplad när "kollar" tändningen), när varvtalet sedan ökar när du börjar köra minskar vakumet och tändningen sänks, men det ökar förtändningen med motorvarvet med hjälp av centrifugal vikterna. När du ligger på jämn hastighet vid typ 2000 varv har du förtändning med hjälp av både vikterna och vakuum, när du då "gasar på" mera försvinner vakuumet i förgasaren och tändningen sänks för att förhindra spikningar. När du uppnår den nya farten blir det "vakuum igen och förtändningen ökar och det är jämnvikt igen. Den andra halvan av dosan har jag inte full koll på, men den finns bara på "avgasrenade" motorer i avgasreningens början, den ligger som ett "mothåll" och jämnar ut rörelserna. Men har man inte alla delarna (typ backventilen) är det kanske bättre att göra som rid54 skrev och plugga oanvända hål. Tänk bara på att den slangen du använder ska kopplas in i i anslutning till gasspjället.