Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 4-banger
Hej! jag har monterat en B230e i min 242 -84. men jag hittar inte + kabeln till tändspolen? någon som vet hur det ska vara kopplat? Mvh Magnus.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vilket tändsystem använder du?
Årsmodell på motorn?

Kabeln brukar vara blå.
av 4-banger
Det är brytarlöst, motor är från -85. på den gamla mtorn b21a gick +kabeln i motor kabelmattan, men så verkar det inte göra på nya mororn.
av Arne
Pluskabeln till tändspolen ska väl gå via pumpreläet och jag tror den är vit nere vid pumpreläet.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är minus på tändspolen som går till 31b på relät, röd/vit.
av 4-banger
funderar om jag glömt att plocka med några kablar från donator bilen? plockade med + och - kablarna och kabel härvan till motorn drog jag i sär vid torpeden (det gråa kontakt stycket) plockade även med tändspole, tändmodul. någon som vet om jag skulle ha plockat någe mer eller går det ev att koppla egna kablar? Mvh Magnus.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men kabeln till tändsdpolen går väl inte i motorhärvan? Den borde vara där du hade din gamla spole...
av 4-banger
kabeln till tändspolen gick i motor härvan på b21:an, har dubbel kollat för att vara på den säkra sidan.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]