Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Henke3 skrev:De 2 till vänster är galler till de små högtalarna i 4 tums storlek som du antagligen haft tidigare?
Det stämmer att det är 4" original i bilen, men det är helt fel galler. Mina galler sitter i dörrklädseln med vad som närmast liknar plastnitar. Jag har inga clips i klädseln som P210 postade en bild på utan högtalaren sitter fastskruvad direkt i dörrplåten med fyra skruvar. Ska leta på bildelsbasen om jag hittar något. Tack :)

(Bara för kuriosans skull, vet någon varför jag har plastgaller mot i princip alla andra 240-modeller som har utanpåliggande galler av olika sorter? Enligt en släkting som är bilens enda tidigare ägare var bilen väl utrustad för sin tid, men stereo antar jag inte var fabriksmonterad (eller om den kanske bara uppgraderades i efterhand). Baserar det på att jag vill minnas jag hittade en broschyr för någon Volvo-stereo.)
Högtalargallret: https://www.dropbox.com/s/rwg065i7aqkkm2c/IMG_0068.JPG
Baksida: https://www.dropbox.com/s/ukt2asl51je9rxu/IMG_0064.JPG)
av Henke3
det gallret du har är mer för att täcka över hålet i dörrsidan då högtalare inte var original. satt på alla dörrsidor, skulle tas bort då högtalare monterades och ersättas med ett riktigt galler som på min bild.
Kanske finns nån tidig variant på högtalare som använder det gallret men jag kommer inte ihåg att jag sett några såna
av Schmoyoho
Henke3 skrev:det gallret du har är mer för att täcka över hålet i dörrsidan då högtalare inte var original. satt på alla dörrsidor, skulle tas bort då högtalare monterades och ersättas med ett riktigt galler som på min bild.
Kanske finns nån tidig variant på högtalare som använder det gallret men jag kommer inte ihåg att jag sett några såna
Okej, lite udda att de sitter kvar i sådana fall. Originalstereon var en Volvo Executive någonting och av det namnet att döma hade åtminstone jag trott att man installerat bättre högtalare än så.
umekille skrev:va snygga gallren är och ovanliga som tusan...hoppas du kan ha dem kvar.
Ska försöka pilla loss dem utan att ha sönder dem, bara för att kunna montera tillbaka dem i framtiden när 240 förr eller senare blir en riktig raritet. Men under tiden fram tills dess får det vara ljudkvalitet före originalskick.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]