Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Subidius
Jag va ute och finåkte i bilen i lördags och den bestämde sig då för att stanna och sen vägrade den starta. Jag kollade om det fanns soppatryck, Nej. Kollade gnista, nej. Har provat att byta styrboxar men relät till bränslepumpen slår inte till iaf. Har givetvis även provat att byta relä.
Angåede tändningen så provade jag att byta tändlägesgivaren och tändspolen. Någon som har någon bra idé? Alla säkringar är dubbel och trippelkollade..
av Subidius
Glömde säja att jag även provat med en annan tändplatta.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag förmodar att det är en E-motor du har!? (k-jet/mekanisk insprutning) om inte så kan du bortse ifrån detta inlägg.
På dessa får bränslerelät inpuls från tändspolen, ingen impuls = ingen soppa.
Så felet bör ligga på tändsidan, har du ström fram ordentligt till spolen och modul?
av Subidius
Nej det är B230f. Bilen är en 1990..
av Subidius
Nu är felet hittat och åtgärdat. Vid tändspolen sitter det en 25A säkring som leder plus till kabelhärvan och kontakten till säkringen hadde hoppat bort. Trodde först att den va till extraljusen men det visade sig inte vara fallet :)
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]