Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av antwon
Hej, har precis köpt en 245 GLT från -88 av en avlägsen kompis från öckrö.
I bilen sitter en B230E med 130hk i orginal.
Killen som jag köpte den av sa att hans kompis/bilmekaniker hade trimmat upp den till 160-170hk,
och bilen går verkligen som ett skott trots 37.000 mil på mätaren.

Nu undrar jag följande: På vilket sätt kan bilen vara trimmad? Den är inte uppborrad eller nåt sånt,
men vilka delar kan vara utbytta eller optimerade? Den låter rätt brutalt vid fullgas!

Någon som vet?
tack på förhand /anton
Användarvisningsbild
av Ramon
Det är ju inte så lätt att säga vilka delar som optimerats på din nyköpta bil sådär på rak arm...

Men det kan vara vassare kamaxel (ca 15-20hk i effektökning beroende på typ) med ställbart kamdrev, vidare kan det vara vassare vevaxel med stakar, andra spridare... I och med att du skrev att motorn inte är borrad eller har planad topp eller så, borde bilen ha originalkolvar och ventiler, alt. Mer hållbara men med samma dimension som original ditona. Du skrev även att bilen "morrar" på duktigt vid fullt gaspådrag, kanske bilen är utrustad med ett sportavgassystem och kanske även ett sportluftfilter (typ insats, dvs. Inget öppet).

Förresten, du skrev att motorn inte är borrad osv. Men är du säker på att Volvo:s original block och topplock sitter monterat? Kanske även dessa kommer från något trimföretag... Fast det är mindre troligt att du har annat motorblock samt topplock än original, för då hade du fått ut fler pållar...

Förresen, på följande hemsida hittar du en massa trim till Volvo, mest till äldre modeller: http://www.kgtrimning.com/
Kanske det är så att din bil har delar från KG Trimning under huven?

Lampa 9 delar inkommande spänning med lampa 1[…]

Missljud AC (kompressor bytt)

Hej, Jag lämnade in min S60 D5 -12 för […]

Fel efter byte VVT

Gjorde om, tog bort rem och nollade motor med tolk[…]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Kollar på första bil åt dött[…]