Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#799267
Hej alla volvo-vänner,

Jag har ett problem nu med 242:an och vet inte riktigt vad det är så hoppas på tips härifrån.
Bilen det gäller är en Volvo 242 DL 1976, B21A med en Pierburg 175 CDUS förgasare.

För en vecka sedan stoppade jag i en fräsch motor(bra komp, inga avdragna pinnbultar o dylikt) och bytte olja, tändstift, filter.
Bilen gick sedan klockrent i cirka en vecka tills den en dag, när jag är på väg hem från jobbet börjar rycka lite emellanåt. Jag låg i konstant fart (70km/h) och ungefär var 100 meter ryckte det till lite svagt. På tomgången gick den kanonbra men vid högre varv än 2000 började den rycka mer o mer.

Dagen efter startade jag bilen och den gick väldigt dåligt på alla varv över cirka 2000 oavsett om du gasade mjukt eller hårt. Tog mig till jobbet på strax över tomgångsfart (30km/h) över det så höll bilen på att hosta och rycka. Den gick fortfarande fint på tomgång.

Rengjorde större delen av förgasaren grundligt, bytte membran (det som satt i såg helt ut men dumt att chansa), stoppade i nytt luftfilter, soppafilter och kollade motorolja samt förgasarolja innan uppstart. Soppafiltret fylldes snabbt när jag drog igång bilen som fortfarande gick lika dåligt på allt över tomgång i princip.

Dagen efter startar inte bilen men startmotorn går runt utan problem, soppan verkar flöda för fulla muggar.
Testade att byta tändfördelare vilket inte gjorde någon skillnad då den fortfarande inte startar/tänder till. Fördelaren satt på en motor som gick klockrent en vecka innan detta hände så den borde inte vara något strul med.

Vad ska jag kontrollera? Finns det något ökänt symptom som visar vad som gått fel?
Jag är lite lurig över tändspolen då den är det enda jag inte kollat på än men man kanske ska ge sig på tändkablarna med? Men dessa ser fräscha ut och renare än mina kläder vid kontaktytorna. Sen finns ju inte så många fler delar på en B21A att kontrollera, det är ju nästan allt som finns runt motorn.
Man har ju läst mycket om att rotor, brytarspetsar, fördelarlock osv. kan orsaka lite spännande problem också, är det dags att ge sig på sånt med när man ändå är igång kanske?

Tack på förhand och alla tips emottages tacksamt,
Robin Eriksson
#799278
Hadde bytt tändkablar, coil och kontrollerat brytarspets.

Hadda samma strul med min b21a från 1977 i vått väder. Du kan spraya tändkablarna med vattenspruta i mörkret när motorn går och kolla efter gnista som går mot jord/motorblock, men kablarna kan vara kassa själv om dom ser fina ut.
av rid54
#799324
Ej start = kolla gnista (ser inte detta nämnt).
Finns gnista, prova med startgas.
Finns inte gnista = elektrisk felsökning i tändsystemet. Börja med 12V till tändspolen. Finns 12 V; bryts 12 V som den ska av tändmodulen eller brytarspetsarna; finns nåt alls på högspänningssidan? Om ja på det sista, kolla fördelarlock, rotor, högspänningskablar...
#800156
Då rullar bilen klockrent igen. Det var tändspolen som gett upp hoppet. Kostade 140 kr för en ny på AD-bildelar.
Mitt i tumultet ryckte jag loss fördelaren igen och glömde notera hur den stod. Fick nollställa motorn och sedan vrida till 15 grader och peta i fördelaren. Satte rotorn mot markeringen i fördelaren och den gick igång kanonbra direkt. Tur att man har en lättmekad bil där man har lite felmarginaler.

Tack för alla tips!
#800205
Perfekt! fick liknande symtom på min glt igår. Bara det att det hela hände på ca 2-3 minuter innan den dog helt. Hade allt "frächt" redan förutom spolen å hallgivaren. Läste tråden när du skapade den, men hade inget mer att komma med än du redan fått svar på.
Bytte iaf spolen (hade reserv) och den small igång så fint igen.

Så du han före där! 8)
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]