Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 245se
Jag har en 245 SE -93 med B230F motor.
Problemet jag har är att bilen får ett kraftigt och mycket precist ryck vid vissa tillfällen. Känns vad jag tycker oftare när den är kall men det händer även när den är varm.
När det inträffar så år det alltid vid gaspådrag ifrån tomgångsvarv, precis i det läget som klicket i spjällägesgivaren sker. Det känns då ungefär som om tändningen bryts för ett ögonblick. Menar inte att felet är spjällägesgivaren utan vill bara beskriva exakt när rycket uppstår, givaren är dessutom bytt.
Jag har provat och bytt det mesta som jag kan komma på tex. bränslepumpar, filter, LMM, lambdasond, tänddelar, diverse givare, relä, boxar, kollat efter tjuvluft, kollat bränsletryck, m.m.
Bilen känns annars pigg, är lättstartad och går bra i övrigt men detta fel gör den trist att köra.
Är det någon kunnig med erfarenhet av samma symtom eller som kan ge något bra förslag vore jag tacksam.
av P165B
Irriterande fel med ryckningar! :x

Har nog tidigare skrivit här i forumet om det problem jag hade med ett långsökt fel på min 245 -88 med insprutning och lambda.

Finns en vit liten platt säkringshållare på innerskärmen med en säkring och två lite grövre röda kablar. Det är matningen till bränslerläet. Själv hade jag ryckningar och ibland stannade bilen helt för att starta igen efter 1-2 minuter.

Det var dålig kontakt på säkringen eller kabelanslutningarna. Det sitter ju lite illa till för fukt och kan därför ärja så det blir dålig kontakt.

Antar att du redan provat att rengöra kontakterna vid gasspjället.
Användarvisningsbild
av Frrla
Sådär höll min 230e på efter den stod ett par månader, då den inte startade (va tändmodulen efter mycket om å men)..

Iaf så var det nått med bränslet. Hade nytt filter. men vart bra efter insprutsrengöring och en liten extra lång repa då den fick jobba lite hårdare (står även på burken att man skall köra länge tror jag).

Nu handlar det i princip om 2 helt olika motorer.
Men har du inte testat en flaska så kan det kanske vara värt och prova. Händer ju att spridarna sotar med tiden tex..
av 245se
Har tidigare provat med insprutningsrengöring utan framgång. Har dessutom bytt alla spridarna.
När felet uppstår så blir det alltid bara ett kraftigt ryck och alltid vid gaspådrag från tomgångsvarv. Mycket tråkigt och irriterande fel på en annars bra bil.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]