Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
heej!

har en gammal fin 244 -75 med förgasarturbo som jag tänkte trimma lite men har lite funderingar på om det inte blur billigare o lägga i en b230ET motor i den? menar det är ju bara o köpa en skrottat tic bil o plocka ur motor + elen o sen tuta o köra! eftersom det står i reg beviset "ändrad motor"!!

men visst blir det billigare att byta motor om man vill ha ca 200-250hk o mycket mer drift säker

250hk = b230ET + 3" avg. + lustfilter + chip + spridare + laddtryk

eller b21AT + intercooler + 3" avg. + luftfilter + dubbla dollorto förgasare + annan topp + kam + mer laddtryck m.m

har jag tänkt rätt tro?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Tänk på att de plockade ut runt 230hk ur B230AT på tiden då det begav sig, och detta med originalförgasarn (förvisso modifierad med ny nål osv). Så dubbla knasare på en 21:a borde kunna ge nåt likvärdigt.

Tänk också på att B230ET är ett sämre alternativ då 240 aldrig haft Motronic monterat = kräver mer eljobb.
av kicken
Hilmer skrev:Tänk på att de plockade ut runt 230hk ur B230AT på tiden då det begav sig, och detta med originalförgasarn (förvisso modifierad med ny nål osv). Så dubbla knasare på en 21:a borde kunna ge nåt likvärdigt.

Tänk också på att B230ET är ett sämre alternativ då 240 aldrig haft Motronic monterat = kräver mer eljobb.
vet du vad man hade gjort för o få 235hk ur en b230at? nae visst det blir lite jobb med elsystemet visst! men det är någ inga problem, bara men får tag i en komplet bil
Användarvisningsbild
av Dobermann
kicken skrev:heej!
eftersom det står i reg beviset "ändrad motor
Det står inte "T31B ändrad motor"???
av kicken
Dobermann skrev:
kicken skrev:heej!
eftersom det står i reg beviset "ändrad motor
Det står inte "T31B ändrad motor"???
ska kolla det :roll:
av kicken
men vad behövs göra mer än o plocka ner en b230ET med manuell växellåda? hgur mycket passar o hur mycket passar inte?

motorn borde ju passa i org. motorfästet? hur är det med växelådan? kardanen!!? m.m tacksam för svar o tips!
(ska köpa mig en reservdelsbil, 700 tic o plocka över motor o växel m.m)
av c.weidemann
Men bur blir det med säkerheten?
Bättre bromsar?
Ombesiktning?
Etc
//CW
av kicken
c.weidemann skrev:Men bur blir det med säkerheten?
Bättre bromsar?
Ombesiktning?
Etc
//CW
passar 740 turbons skiver o bromsar på en 244 -75? o som sagt hur pass bra passar en komplet 230et motor i en 244? kardan, växellåda o så? måste ju göra ett hål i topeden eftersom fördelaren sitter du bakom toppen:( vad sitter bakom torpeden??
Användarvisningsbild
av Hilmer
passar 740 turbons skiver o bromsar på en 244 -75? Nej!
o som sagt hur pass bra passar en komplet 230et motor i en 244? kardan, växellåda o så? Allt passar (förutom fördelaren då)
måste ju göra ett hål i topeden eftersom fördelaren sitter du bakom toppen:( vad sitter bakom torpeden?? Värmepaketet sitter bakom, bör gå att modifiera torpedplåt/värmepaket för att få plats med fördelaren. Alternativet kan vara att skaffa en blockmonterad fördelare, men vet inte vilken som skulle kunna passa till den motorn vad det gäller typ av system och tändkurva osv.
av kicken
Hilmer skrev:passar 740 turbons skiver o bromsar på en 244 -75? Nej!
o som sagt hur pass bra passar en komplet 230et motor i en 244? kardan, växellåda o så? Allt passar (förutom fördelaren då)
måste ju göra ett hål i topeden eftersom fördelaren sitter du bakom toppen:( vad sitter bakom torpeden?? Värmepaketet sitter bakom, bör gå att modifiera torpedplåt/värmepaket för att få plats med fördelaren. Alternativet kan vara att skaffa en blockmonterad fördelare, men vet inte vilken som skulle kunna passa till den motorn vad det gäller typ av system och tändkurva osv.
okej tack för svaren! bara o kolla hur mycket man kan flytta in torpeden där fördelaren ska sitta! tack!
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]