- ons 20 dec 2006, 12:26
#76142
Hej. Jag har en 245 -92, 5 vxl. som under hela sin "livstid" har varit trög i växellådan. Speciellt ettans växel vid start från stillastående. Bilen var från början leasingbil, och då klagade jag alltid på den tröga växellådan vid service. Det hette varje gång att det var "åtgärdat". Men det blev knappast bättre. Vi var flera på jobbet som hade jämngamla bilar och helt säkert ur samma serie. Det var fler som klagade på tröga växellådor.
Så småningom fick vi lösa in bilarna, firman ville inte ha leasingbilar längre. Och jag har kört min under alla år.
Vid senaste besiktning (godk. noll fel!) såg jag att det hängde en oljedroppe under växellådan. Och det var lite kletigt runt omkring. Inte överdrivet, men ändå så att man förstog att det läcker!
I samband med ett verkstadsbesök nyligen, bad jag också att dom skulle kolla oljan i växellådan. Och det gjorde dom, och har fyllt på olja för 30 kr. enligt fakturan. Olja för 30 kr kan knappast vara några stora mängder? Någon deciliter, eller två?
Men det märkliga inträffade att växellådan blev som förbytt! Det behövdes ingen "Starke Arvid-arm" för att manövrera lådan. Det var helt enkelt så som man förväntar sig av en normal bil med en fungerande växellåda.
Kan det ha varit så att det hela tiden har varit fel olja från början i växellådan? Jag skötte service på märkesvärkstäder ända upp till 27 500 mil. Därefter tröttnade jag, och brukar låta serva den varje år i stället. Oavsett miltal. Jag har valt mindre verkstäder i min närhet, till jobbet, bostaden av praktiska skäl. Den börjar närma sig 32 000 mil nu.
Kan det vara så att märkesverkstäderna under alla år har använt fel olja, (av slarv eller okunskap? Dom gjorde bort sig rejält i ett annat oljeärende. Men den historien kan vi ta en annan gång, för den som vill höra) och att den här lilla verkstaden har helt andra rutiner med växellådsoljor?
Så småningom fick vi lösa in bilarna, firman ville inte ha leasingbilar längre. Och jag har kört min under alla år.
Vid senaste besiktning (godk. noll fel!) såg jag att det hängde en oljedroppe under växellådan. Och det var lite kletigt runt omkring. Inte överdrivet, men ändå så att man förstog att det läcker!
I samband med ett verkstadsbesök nyligen, bad jag också att dom skulle kolla oljan i växellådan. Och det gjorde dom, och har fyllt på olja för 30 kr. enligt fakturan. Olja för 30 kr kan knappast vara några stora mängder? Någon deciliter, eller två?
Men det märkliga inträffade att växellådan blev som förbytt! Det behövdes ingen "Starke Arvid-arm" för att manövrera lådan. Det var helt enkelt så som man förväntar sig av en normal bil med en fungerande växellåda.
Kan det ha varit så att det hela tiden har varit fel olja från början i växellådan? Jag skötte service på märkesvärkstäder ända upp till 27 500 mil. Därefter tröttnade jag, och brukar låta serva den varje år i stället. Oavsett miltal. Jag har valt mindre verkstäder i min närhet, till jobbet, bostaden av praktiska skäl. Den börjar närma sig 32 000 mil nu.
Kan det vara så att märkesverkstäderna under alla år har använt fel olja, (av slarv eller okunskap? Dom gjorde bort sig rejält i ett annat oljeärende. Men den historien kan vi ta en annan gång, för den som vill höra) och att den här lilla verkstaden har helt andra rutiner med växellådsoljor?