Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
känns inte som att det är riktigt bra på lager mm, dagens diesel är så torr så tvivlar på att den mår bra av det
Användarvisningsbild
av Allinug
Kanske bäst att fråga frugan först om hon vill ha den dieseltvättad... :) Ingen höjdare annars om det inte blir bra med dieseln.
Användarvisningsbild
av Frrla
va skulle va annorlunda med dagens diesel i detta avseende? de är ju fortfarande olja kvar i motorn som smörjer. om inte annat så tippa i några deceliter olja och blaska om innan ni fyller i.

En fd granne slår i nån liter olja på en tank i en gammal, gammal jordbrukare å den går som den ska. svartrök å pumpar mm mår finfint.
Användarvisningsbild
av lennarte
I en tid när SAAB V4 var lika vanliga som Saab 9-3 är nu var det vanligt att packningen mellan topplocken, insuget och motorblocket blev läck och det kom vatten i oljan. Det kunde bli riktig "vispgrädde". Den kunde vara så "hårdvispad" att det inte kom ut något genom avtappningen. När motorn var ihopsatt brukade vi hälla i 1 liter motorolja och 3 liter fotogen. Den gå på "snabbtomgång" i en timme, sen bytte vi olja och filter, så fungerade det igen.

Mvh
Lennart
av osla
Frrla skrev:va skulle va annorlunda med dagens diesel i detta avseende? de är ju fortfarande olja kvar i motorn som smörjer. om inte annat så tippa i några deceliter olja och blaska om innan ni fyller i.

En fd granne slår i nån liter olja på en tank i en gammal, gammal jordbrukare å den går som den ska. svartrök å pumpar mm mår finfint.
visst att blanda i lite 2t olja i dieseln är inga problem, smörjer spridare och packningarna i pumpen. men att tappa ur oljan ur motorn och slå i 5l diesel iställe känns inte riktigt bra tycker jag, okej om man kanske bara låter den gå på tomgång i några minuter men att låta den gå i en timme verkar vågat
Användarvisningsbild
av Frrla
ja har inte menat att den ska gå en hel timme heller. blanda inte ihop mig med va andra skriver :wink:

självklart gör ni som ni vill med era bilar. jag och övriga kan såklart inte heller ta ansvar för vad som görs och om något går fel.
jag ville bara påvisa av erfarenhet att det fungerat. sen gjorde och tänkte jag inte göra det på min bmw-328 pga olika anledningar som tex. vanos, hydraliska lyftare, tätningar mm som inte skulle tåla lösningsmedel.. så beror självklar på vad det är för sorts motor och vad som finns i den.

min rally-cittra 1.8L började då aldrig låta illa eller knacka. om den börjat så hade jag fimpat tändningen direkt. sålänge man inte får konstiga missljud äre ju chill i spisen.
av volvo264prv
jag fegade ur,,,, slog i q8 halvsyntet och nytt volvo orginal filter, körde på tomgång i kväll 40min medans jag sopade upp under lyften, fortsättning följer,,,
av rostigvolvo
finns ju faktiskt seriösa motor tvätts alternativ där olje filtret byts mot en koppling samt en koppling i trågskruven sen trycks ett tvättmedel runt i motorn utan att den startas tills den är ren sen trycks ny olja runt i lagren innan utrustningen avlägsnas o den olje sort du vill ha hälls i..... nu har man en ren o fin motor utan risker om ras o dyligt.... kostar väl runt 1-2 tusen vet ingen firma som gör detta men det borde ju inte va allt för svårt o goggla på en nära dig.......
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]