Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OscarC
Jaa min tomgång har blivit skit hög och jag vet inte vad som har hänt?

Motorn kokade för några veckor sedan efter att jag lade en burn och det var efter det tomgången blev så här!
Kan det ha med det och göra???
av Amarace
Kolla så att slangarna sitter fast på tillsatsluftsliden (sitter fast i ventilkåpan, mitt i insuget), sitter en under och en uppepå, samt att dom sitter fast i andra ändarna också.
Användarvisningsbild
av Frrla
en annan felorsak som du kan kolla om du inte hittar de Amarace sagt.
ta bort bälgen sim sitter fast under insuget och kolla tallriken. de kan flytta sig med tiden eller släppa om de får tuff behandling, och då gasar den ju själv när den ligger på slint.
av Amarace
Om det vore luftmängdmätarens platta skulle inte tomgången ökas, den får bara mer bränsle då (så tomgången skulle sjunka), inte mer luft eftersom inte gasspjället öppnas.
Användarvisningsbild
av Frrla
va där å peta å min gick att hålla upp varven med enbart den, då hade bälgen lagt sig på sniskan så den tog lite tjuvluft också, men de märktes inte att den gick speciellt dåligt, ja hörde att den tjuvade luft. Började kolla för den va lite tjurig att starta IBLAND...
kör man hårt kan bälgen tex spricka/släppa och kanske de som ja skrev först hänt på samma gång?

råkade utelämna den detaljen i mitt första inlägg..

Men som sagt kan vara värt att stoppa dit huvet å kika. de va bara ett tipps för att vägleda till ett område, man kanske hittar ett fel på vägen.
av Amarace
K-jetronik fungerar så att det måste vara helt tätt mellan insug och luftmängdmätare, är det spricka i bälgen, eller att den inte sitter som den ska, då lyfter inte vågen och den kan inte få bränsle, så det är inte tjuvluft den drar då egentligen, den luften skulle den ju ha fått ändå, skillnaden är att inte vågen lyfter och gör att det kommer mer bränsle till spridarna.

Normalt sett om man lyfter eller sänker vågen så borde motorn gå ner i varv eftersom den inte får luft därigenom då gasspjället är stängt på tomgång (det är ju helt stängt, enda luft som motorn får är via tomgångsventilen)
Användarvisningsbild
av Frrla
Amarace: om du syftar på mig, så har jag läst en hel del om dessa motorer eftersom jag har 2st.

Jag fick lyft i tomgången (ca2.2rpm) på detta vis så måste det ju skapa någon form av under/övertryck.
Kan tillägga att min motor går aningen snålt, om det har med saken att göra vet jag inte.
Det vart som det vart vilket fall.

Ja va till och med idag ut och petade på tallriken på min b23a, å den ökade först en aning sen började den sura.
av Amarace
Precis, det är så den ska reagera, den ska sura just för att den inte får luft, så har man en konstant hög tomgång så är det tjuvluft (efter spjället alltså, inte före) som är orsaken.

Det är i princip en omöjlighet att tomgången ska kunna vara konstant för hög på grund av förmycket luft om läckaget är innan spjället, är inte spjället öppet kan den ju inte få i sig den luften.
Användarvisningsbild
av Frrla
kolla vevhusventen skadar ju aldrig.

ja vet inte hur känslig de är om packningar osv läcker heller (om oljelockets packning är kass tex)

Men kolla om inte tomgångsskruven gängat ut sig då?
Går gasspjället tillbaka riktigt? (brukar bli skit i det)
Ser stoppbulten ut att sitta stumt fast eller har den skruvat upp gas-spjället själv?
Dumma frågor kanske men lätt å missa om man inte riktigt vet.

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]