Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henrik
#72
Jag har en 345 -84. Den besiktigades med för hög CO-halt.
Finns det en justerskruv för CO-halten på denna bil?
Var sitter den? Grundinställning?
Har även problem med tändningen. Felet yttrar sig genom att motorn dör och gnista uteblir. Ström finns fram till tändenheten. Vad och hur ska man felsöka? Mkt tacksam för svar och tips.

/Henrik
av Gäst
#74
Det finns en inställningsskruv där man ställer in CO-halten...besikningsgubbarna brukar ha koll på vart den ligger och även skruva på den (om dom är sjysta). Men ett bra tips om man ligger på gränsen är att tok varva motorn innan du kör in i besiktningshallen...brukar faktiskt räcka. När CO-halten börjar variera så är troligen förgasar nålen slut och behöver bytas ut.

Och ditt andra problem så hade jag faktiskt ett liknande fel på min 240. Det var glapp i anslutningarna till ett relä...jag tror att det var laddnings relä. Bilen gick hur bra som helst i flera dagar för att sedan helt plötsligt bara DÖ. Lika plösligt så kunde man få igång den och köra som vanligt i några dagar igen. Reläet satt på vänster sida (när du står framför bilen) vid motorhuvs gångjärnet.
av Gäst
#77
...glömde

Det var kabeln från tändspolen till reläet som glappade.
ABS ring/sensorring

Bara så du vet,inga tandhjul varesig fram el[…]

Service Peugeot 107 2007

IMG_20250820_171628.jpg Peugoten är nu nybes[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]