Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Anpassa varvet så bör du få i växlarna även om kopplingen är dålig. Om inte heller detta funkar kan du ha fel i växellådan.

Mvh GK
Med den här tabellen borde du kunna teoretiskt beräkna toppfarten när du nu har (också teoretiska) värden för ettan och tvåan.
Bild
Volvo 300 står inte med i leveransexemplen, men vi utgår från att utväxlingarna var domsamma i t.ex Volvo 200. Sedan får vi också göra ett antagande att motorn gick på toppvarv eller i alla fall i närheten därav.
Sedan är det ju som tidigare svarare säger att det beror på massor av faktorer, vägens lutning och beskaffenhet, motorns kondition, onödig last i bilen, motvind, däck och lufttryck etc. etc. etc.
Om vägen är plan så är det två faktorer som i huvudsak avgör vilken hastighet som kan uppnås med viss effekt: Luftmotstånd och rullmotstånd.
Om krossens Cd värde och frontarea samt däckens rullmotståndskoefficient och fordonets vikt är kända så kan man beräkna toppfarten om tillgänglig maximal drivhjulseffekt är känd. Hänsyn måste tas till transmissionsförlusterna. Men effekten måste vara tillgänglig vid den hastighet som beräknats som möjlig toppfart. Motoreffekten är beroende av motorvarvtalet och därmed utväxlingen för en given hastighet.

Mer om detta rent teoretiskt finns i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=76739 (se fysikavsnittet)

En bil i 360-storlek och vikt kanske gör ca 175-180 km/h med 104 hk. Men då måste utväxlingen medge maxeffekt vid den hastigheten.
Jag har haft upp en Golf2:a till enligt bilens hastighetsmätare till 150km/h, på motorväg och nedförsbacke. I den hastigheten var det svårt att hålla bilen i ett körfält på grund av att den turbulenta luften ville dra och slita i bilen. Jag kan tänka mig att en Volvo 360 har motsvarande aerodynamiska problem.
(dvs det går antagligen att köra fortare än 150 km/h, om man inte behöver ha någon kontroll över vart bilen kör)
skojar du eller? En golf gti gör ju 200 knyck och det är samma kaross....
Skulle tro du får upp en 360 i Max 170km/h beroende på motorns skick
Körde iallafall över 150km/h med min 360 gls-85 B200k gick inte ostadigt alls....
Hade en 360GLS -85 för snart lika manga år sedan....nåja 23 snart 24 år sen. Den orkade med 170 räknat på varvet om man fick nöta ett tag.
Utväxlingen I bakaxeln 3,27:1 gjorde ingen lycklig mer än att imponera på polarna....dööö kolla den gör över 100 på 2an.

En 360GLT -86 köptes 1991 med endast 5000 mil på mätaren. Den var ju utrustad med viktiga prestandahöjande tillbehör som taklucka med vindavvisare, skinnklädsel, elhissar, larm, C-lås, spoiler fram o bak och jalusi på bakrutan(gjorde minst 5cm).
GLTn gjorde enligt varvtalet 182Km/t, efter steg 2 topp, kam o moddad insprutning passerade nålen en bit over 190 men vad den verkliga farten var mättes aldrig tyvärr.

Tack! Ser ut att va samma, även om det var en[…]

Då funkar det som det ska. Då få[…]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]