Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ODn hoppar ur när man använder den första gången då motorn och bilen är kall men fungerar bra annars, vad kan felet vara då?
Den hoppar inte ut direkt om man varmkört 2-3minuter först.

Har bytt olja (redline racing), rengjort sil mm ordentligt och dubbel-kollat nivån så allt är ok men de är exakt likadant som innan.

Tänker på relät men kan de va så enkelt? vart sitter det original? bakom mittkonsollen?
Eller är de soliden som sitter kopplad bak på OD:n som börjar bli dålig?

kan inte tänka mig att de skall vara något annat? Någon måste känna igen detta tycker jag.

Haft/har samma fel på min 244 med m46 låda, men de är för den läcker olja så den hoppar när de blir för lite. men så är ju inte fallet med 245:an..

GLT -84
Hej.
Hade liknande problem på en 240 turbo -84 och även en 740 äldre modell.
Då var det givaren för 4:ans växel som strulade.
Du kan prova att hålla vxl-spaken åt höger när du lägger i od:n , prova sen och dra
spaken åt vänster , hoppar od ur då så är det förmodligen givaren som är dålig.

/Ronne
Tja har testat idag (bara kört stadstrafik 30 knyck innan) och den gör som du säger. men när den blir varm så går den inte ur om man drar spaker åt sig eller slår till den åt vänster.
Så blir väll ett byte av den kontakten snart då.

Tackar djupt för ditt svar! slipper jag vara orolig att lådan är kass! kan man sova bättre om nätterna :D
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]