Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mlindblom
Hej
har en 244 GL, 82a, B23, 4 vxl överväxel. förgasare (stromberg eller vad är det för nåt egentligen?)

Tänkte försöka få ner förbrukningen lite. Eller iallafall ge mig på att renovera förgasarn lite. Tror den går lite fett, ryker iallafall lite mycke tycker jag... Har bytt luftfilter och allt de där vanliga redan.

Vad är det som brukar bytas? nål...och sen då? finns det renoveringssatser? Vart köper man dom, och hur mycke kostar det? Mekonomen eller volvo...? Ska låna en verkstadshandbok så jag kan testa och ställa in den också. Eller behöver man specialverktyg då? COmätare kanske?

Ska tilläggas att den väl egentligen inte drar så enormt mycke och den går bra men kan va kul att pilla med nåt =) kört den på 0.82 landsväg och 1,1 blandat, mest stadskörning.
av Arne
Som du beskriver bränsleförbrukningen är det nog svårt att få den att dra mindre. Tycker inte den verkar vara så farlig på bränsleförbrukningen. Snålställer du för mycket kan du få omvänt att den totala bränsleförbrukningen blir högre.
av anp
En gammal förgasarförsedd 240 som körs på låga 0,82 l/mil. Och du vill SÄNKA bränsleförbrukningen?
Hade jag haft den bilen/bränsleförbrukningen så hade jag inte rört en skruv.
av mlindblom
kan tilläggas att den gången den drog 082 var kanse lite speciell. lånkörning på motorväg enbart. körde 90 hela vägen, ingen last, hårdpumpade däck, medvind etc =) försökte erkligen köra snålt alltså för de var långt att köra...
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]