Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kilowatt
Forstätt du att tanka B95, sedan kan du ju laborera med 30% Etanolinblanddning, kolla hur den uppträder då.
av Rådlös
Om du menar till mig, kan jag meddela att jag kör en FFV sedan tre år tillbaka. Alltså 100% E85. Alltid E85!
Användarvisningsbild
av Frrla
etanol eller annan sprit åker bara i innan bes. spriten är torrare och kortar serviceintervallerna mm.
varför måste man annars in med en nyare FLEXFUEL bil oftare om man kör etanol ist för bensin tror ni då?

Hacka mig i småbitar nu och släng på elden! va har ni för försvar mot detta vill jag gärna höra! ;)
av volvobaggen
Etanol före besiktning och annars 100% propan i min Volvo 245, 113 Oktan :-)-)
Frrla skrev: varför måste man annars in med en nyare FLEXFUEL bil oftare om man kör etanol ist för bensin tror ni då
Gamla motorer är mer stryktåliga och nya motorer tar mer skada av etanolen
av Rådlös
Frrla: Det finns ett par skäl till tätare oljebyten i en FFV-bil. Etanol har en bättre rengöringseffekt än vad bensin har. Därför löser den bättre gammalt sot och annat. Det rinner ner i oljan.
Det finns ett annat skäl också, men resultatet av det blir beroende av körsättet. Alla motorer, både äldre och nyare, moderna och omoderna har ett visste läckage förbi kolvringar ner i vevhuset. En liten del av bränslet kommer ner i oljan. Nu är det så här med etanol att det blandar sig väldigt motvilligt med motorolja. (Skall man köra tvåtaktare på etanol så krävs det speciella oljor. Sådana finns så det är inget stort problem). Kör man bara kortare sträckor med många kallstarter så fylls ju etanolhalten på i oljan med tiden. Alltså bör man byta oljan lite oftare.
Nu är det emellertid så att om man kör långa körpass och flera mil, blir motoroljan så genomvarm att etanolen ångas bort av sig själv eller återgår genom EGR-ventilen. Nu går ju detta inte att avgöra och speciellt inte i förväg hur och var man kommer att köra. Därför är det enklare att säga "Byt olja i tätare intervaller!"
Varför sägs inte detta om bensinmotorer? A. Därför att bensin och motorolja blandar sig utan problem. B. Bensin är mer lättflyktigt än etanol. Det avdunstar lättare.
Då är det så här att oavsett hur mycket eller lite man har kört så bör, nästan skall, man byta olja och filter minst en gång om året. Så vad gör det att byta olja oftare om man vet att det är välgörande för motorn.
Låt mig ta en parallell. Jag var tidigare båtägare. Dom flesta båtägare som har intresse av sin båt och vill kunna använda den flera år i rad, byter olja och filter vid höstupptagningen varje år. Det förekommer ju somrar som inte är så lyckade vädermässigt. 2012 var en sådan med regn mest varje dag i princip. Det blir inte så många timmar med båten då. Lik förbannat skall man byta olja vid höstupptagningen. Förra året var inte unik i nederbördsmängd.
Användarvisningsbild
av Frrla
volvobaggen:
Att volvos gamla motorer är stryktåligare är inget nytt direkt. så visst kan man köra på det.
Men vilket BÖR man köra på? är de värt i längden att byta ut spridare? pumpar ger upp? packningsbyten oftare? OSV, OSV...

Rådlös:
I mitt fall var det inget nytt du kom med. orkade bara inte dra upp allt..

Vad man kan göra, vad som går, vilket som är bäst och vilket som är mest ekonnomiskt FÖR DIG är 4 TOTALT olika saker som har allt och ingenting med varandra att göra 8)
av Rådlös
Frrla: Om du visste svaret så var ju din fråga lite i överkant. Jag kan ju i stället kommentera ditt svar till volvobaggen. Spridare byter man bara som ett alternativ, av fyra, vid en konvertering för att köra på 100% E85. Packningsbyten på grund av etanolen har jag inte hört talas om på måttligt gamla bilar. Det behövs förmodligen bara på 50 och 60-talsbilar där korkpackningar förekom. Etanolen löser upp bindemedlet. Dagens och "gårdagens" bilar har inga korkpackningar. Volvos bränslepumpar är inom etanolkonverteringskretsar kända för sin slitstyrka och pålitlighet. Dom pumpar med sämst rykte i detta fallet brukar återfinnas i japanska bilar. Att en och annan Volvopump ger upp måste bero på lång och trogen tjänst. Och det finns ju faktiskt ett flertal andra bilfabrikat också där det inträffar.
Du har ju själv en bil från i "förrgårs går" i din signatur. Försök räkna hur ofta du ser jämnåriga bilar av andra fabrikat. Du låter antyda att du har prövat att blandtanka. Det är ju bra för då har du i alla fall en grunderfarenhet. Jag körde min 245 på blandtankat i mer än 5 år. För 3 år sedan överlät jag den bilen på en anhörig. Den går än i dag blandtankat. Den har varken havererat, brunnit upp eller sprungit läck.
Det här kunde säkert volvobaggen själv svarat på också, men jag förekom honom. 8) 8) 8)
Användarvisningsbild
av Frrla
jo man har provat en del. ja å grannen :)

har kanske haft oturen att pumpar som både låte bra osv strykt med när man labbat lite med olika bränslen. mest förgasare men även e och f motorer har sett bättre dagar (innan de blev reservdelsmotorer, ståendes osv av olika anledningar).

grannen kör just nu på 100%E85 i sin 744 b230F som har haft alla bekymmer med spridare osv sen han konverterade. nu går den bra och tvivlar inte att den håller länge till utan problem. för honnom var det inte värt än så länge. tids nog vill man byta bil också, å då är ju investeringen bortkastad om han inte får bra betalt för den..

Hoppas ni förstår varför jag inte rekommenderar det :wink:
Sen är de ju upp till var och en att göra som de vill ;)

EDIT: jo jag kom på en sak till med etanolen som kan vara förklaringen till mina erfarenheter. sprit inehåller syre, så det äter på bränslesystemet. kanske inte extremt på en gammal volvo med överdmentionerade prylar, men de kortar helt klart livslängden på grejerna..
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]