Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Blev för några veckor sen ägare till min första Volvo, en 244 GL -86.

Planerar att byta oljan i växellådan och i "bakaxeln" men vet ju ej vad för olja jag ska slå i!

Sen har jag en fundering till, är i princip helt grön på bil mek, har någon vänlig själ en bild på urtappningen resp. "påfyllnads pluggen" på "bakaxeln" och hur mycket ska de fyllas på, ända upp? Finns kanske bara två pluggar, har ej konrollerat så noga än pga. att jag ej vet olje sorten.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bakaxel: Kolla så det står hypoid och lägst API GL-4 på flaskan. En plugg under och en i kåpan.

Växellåda: Motorolja funkar, men kan bli lite seg på vintern. En syntetisk växellådsolja är bättre. Castrol SMX-S t ex.
ATF har rekommenderats ibland men den är lite "torr", smörjer dåligt.
Två pluggar på lådans vänstra sida.

Du behöver något att fylla oljan med, sugspruta, tratt och slang, eller häll det i oljekannan och träna upp musklerna i tummen :)
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
hej,

har samma planer på min bil, ringde bilia för råd och oljesort

för min bakaxel rekomenderade han API-GL-5. vad är det som skiljer sig mellan den och API-GL-4?

För växellådan rekomenderade han mobil1 helsyntet den samma som för motorn. Är den bra, eller har den också tendenser till att bli seg på vintern?

Har förövrigt en 740 med m46. men de borde väl vara samma?

//Siros
av Flimbert
Man tackar! Jag jobbar på min fars verkstad, cyklar, motorsågar å gräsklippare, så jag har tillgång till ett ganska stort utbud av verktyg.

Ålade mig in under bilen idag å tog mig en lite närmare titt, oljebytet känns bus enkelt nu:P Nu ska jag bara skaffa oljor å bli färdig till "ingreppet":D

Nu ska ja ut me Volvon!
Hejpa
Användarvisningsbild
av Hilmer
Siros_740GLT skrev: För växellådan rekomenderade han mobil1 helsyntet den samma som för motorn. Är den bra, eller har den också tendenser till att bli seg på vintern?

Har förövrigt en 740 med m46. men de borde väl vara samma?

//Siros
I M46 skall du ha ATF-olja och inget annat, Dextron III eller liknande funkar bra.
av c.weidemann
Gratulerar till Ditt bilköp!
Även om 240-är lite bullrig så representerade serien en bra produkt som kan fungera ganska bekymmersfritt, bortsett från bromsskivorna.

Men nu ett litet förslag :
Dinitrol, dinitrol, dinitrol! (ellet för all del Tectyl, tectyl, tectyl). Välinvesterade pengar - familjens bilar tog slut för att rostråttorna gnagt för mycket - mekaniken höll (Undantag :Fiat 500 c - Motorn slut efter 3000 mil)
//CW

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]