Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slaktarn
#743678
Startar ännu en tråd, hoppas det är OK.

I en annan tråd har jag beskrivit felet med torkarn på bakluckan. Ska undersöka kabelbrott i luckan och se vad det ger.

Men, jag har även några andra problem:

Bromsljuset bak fungerar inte, varken höger, vänster eller i luckan. Märkligt tycker jag då bilen besiktigades nyligen UA.
Backljusen går inte heller. Vanliga bakljuset fungerar på bägge sidor. Säkringen är hel, likaså lamporna.

Var ska man börja felsöka?

Nästa fundering är ett gammalt larm som sitter på bilen.
Har en dosa i vindrutan, och allt verkar vara bortkopplat. Bakom täckskivan på förarsidan, under instrumentbrädan, är det ett ormbo med kablar, och dessa verkar vara bortkopplade lite snabbt bara. Sedan har jag hittat fler saker som jag misstänker hör till larmet:

*C-lås som jag såg i bakluckan, samt klickar ett relä när man låser förarsidan. Fungerar inte.
*Tryckknapp på rattkåpan - händer inget när man trycker på den. Nån gammal förbikoppling kanske?
*Ett ormbo med strömtjuvar vid bakljusen - känns inte ut att vara original från Volvo med sådana.

Frågan då, Jo, vågar man börja riva bort dessa kablar som går till larmet utan att man riskerar följdproblem tror ni?
Jag är lite noggran av mig, och ''hös-el'' vill jag inte ha halva bilen.

Tacksam för svar

Mvh/Andreas
Användarvisningsbild
av Frrla
#744110
har vart med om massvis med olika elfel och sånt. hälften av gångerna sitter det i säkringsdosan. skrapa rent noga både säkringar och kontaktytorna FÖRST. det räcker nästan aldrig att snurra på säkringarna några varv och tro att de är bra sen..
#744191
Donade igår med bilen.
Demonterade bromsljuskontakten och vid test ''utanför'' bilen så fungerade den helt plötsligt. Tycker inte om fel som lagar sig själv, men nåja, tillbaks med den och det verkar gå ännu iaf.
Kanske det var ärja på kontakterna. Får gå så länge.

Märkte även av kontaktytorna i centralen, då jag bråkade med bakrutetorkarn. Ville utesluta spaken som felkälla och efter mätning och doning fungerade varken tuta eller torkarna fram. Efter lite pyssel med kontaktytorna hoppade de igång igen. Blir en ordentlig översyn i centralen så småningom.

Torkarn bak fick jag iaf inte liv i, så det är antagligen kabelbrott i luckan.
Men, jag fick igång spolningen bak efter att jag upptäckte att kabeln till spaken var ur kontakten under panelen.
Inte konstigt att varken spolning eller torkarn gick bak då tänkte jag, men som sagt torkarn blev inte hjälpt.

Någon verkar har kopplat in de övre röda ljusen på bromsljus också, för de ska väl inte lysa vid broms?
Vad jag förstått är det dimljus.
#744433
Mycket gjort idag.
Började med att jag skulle sätta dit 2 ex.ljus, vilket slutade med att jag tog bort hela larmarrangemanget.
Vilket helvete alltså, man undrar om det är lagligt att montera in elektriska tillbehör på det viset. Det är tom en firma i STHLM som installerat, som tydligen är rätt stora...

Hursom, så hoppade torkaren bak igång när jag demonterat larmkablarna. Dessutom fungerar även dimljuset nu.

Knepigt att de sakerna ska ha något med larmet att göra, men tydligen hade de det. Skönt iaf att ha fått igång allt igen.

Om du vill tro på AI: Verktyget DST2004 och […]

Dom första "riktiga" avgasreglerna […]

Vinande ljud, XC70 D4 awd

Jag har också samma ljud. Har ni nått […]

Tack, ska försöka satsa på den upp[…]