Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av isaksson5
Hej!

Mitt från ingenstans så hör jag ett "bzzz" ljud och ett "pop" - Därefter lyser batterilampan, blinkers fungerar inte och tomgången är borta.

Bytte säkring och då jag satte igång tändningen så gick säkringen igen!
Någon tidigare ägare har fixat "position/halvljus" till tändningen.

Trodde det kanske var felet, så jag kopplade ur själva knappen. Problem löst... Trodde jag. Efter ett par dagar (igår) så började samma sak hända. Samma säkring går sönder (14 om jag inte minns fel, 8A).

Dock ska borde inte det vara problemet, eftersom att lampan fortfarande lyser.

Någon som har förslag på var det kan vara?

Mvh
av Volvo264GLE
Är det din -84? Säkring nummer 14 är till dimbakljusen..

Om batterilampan tänds brukar det vara att batteriet inte laddas men det gör det?

Hur kan tomgången försvinna, dör bilen?
Det är inte säkring 13? (16A) Den är till blinkers, bältesvarnaren, sätesvärmen och solenoiden till förgasaren (Har du en B21a i?) Den påverkar varmstartventil och lite annat som jag inte kan så mycket om.. Kanske sätter du en 8A där det ska vara en 16A? ;)

Positionsljusen skall tändas när du vrider på tändningen, (halvljuset ska tändas automatiskt först på bilar från 88b) :?:

Om bilen fungerat ett längre tag och helt plötsligt slutar något fungera är sannolikheten inte så stor att det är någons hemkopplingar som är felaktiga.
av isaksson5
Volvo264GLE skrev:Är det din -84? Säkring nummer 14 är till dimbakljusen..

Om batterilampan tänds brukar det vara att batteriet inte laddas men det gör det?

Det är inte säkring 13? (16A) Den är till blinkers, bältesvarnaren, sätesvärmen och solenoiden till förgasaren (Har du en B21a i?) Den påverkar varmstartventil och lite annat som jag inte kan så mycket om.. Kanske sätter du en 8A där det ska vara en 16A? ;)

Positionsljusen skall tändas när du vrider på tändningen, (halvljuset ska tändas automatiskt först på bilar från 88b) :?:

Om bilen fungerat ett längre tag och helt plötsligt slutar något fungera är sannolikheten inte så stor att det är någons hemkopplingar som är felaktiga.
Då är det säkring 13 ^^

På schemat står det 8A (vit säkring). Den går till blinkers, cigguttag, "constant idling"(vilket jag tror är solenoiden du menar). Sitter en B21A.
Kan det vara bältesvarnaren? Eftersom den blinkar aldrig då jag kör utan bälte (på parkering dvs :P)

Har jag för kraftfull säkring så kan jag bränna sakerna istället. Och det vill jag inte :P

Mvh
av isaksson5
Volvo264GLE skrev:Är det din -84? Säkring nummer 14 är till dimbakljusen..

Då är det säkring 13 ^^

På schemat står det 8A (vit säkring). Den går till blinkers, cigguttag, "constant idling"(vilket jag tror är solenoiden du menar). Sitter en B21A.
Kan det vara bältesvarnaren? Eftersom den blinkar aldrig då jag kör utan bälte (på parkering dvs :P)

Har jag för kraftfull säkring så kan jag bränna sakerna istället. Och det vill jag inte :P

Mvh
av Rådlös
Jag har inga felhypoteser för det verkar invecklat. Men om du gör en överslagsberäkning på dom enheter, kolla det samlade wattalet alla förbrukarna för den säkringsgruppen så ser du hur stor säkringen teoretiskt bör vara. Det finns nog en liten tolerans så det är inte alldeles "under takhöjd", men i närheten.
P/U = I. Alltså: Watt/Volt = Ampere.
av Volvo264GLE
isaksson5 skrev: Då är det säkring 13 ^^

Hmm, ser att mina kopplingsscheman visar olika saker.. så som du själv förstår, koppla inte in en för stor säkring! Kanske är lampan i varnaren urtagen? Men testa att ta loss kablarna från säkringens plats och sätt dit dem en efter en. När säkringen går kanske du vet vad som orsakar det hela!
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]