Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AceOfClubs
Hej!
Jag har en gamal 242:a från -75 stående hemma som jag inte behöver. Tidigare har min sambo skött alla bilaffärer, men eftersom vi nu har gått isär så ska jag försöka ordna försäljingen på egen hand och jag är inte särskilt bra på det här med bilar. Jag vill förstås få ut så mycket pengar som möjligt för den och skulle därför bli glad om jag kunde få tips om:
- Vart jag borde annonsera
- Vilken information jag behöver ta reda på om bilen (och ev. lägga in i annonsen)
- Vad jag borde förbereda innan innan försäljningen?

Bilen har bara gått 12 000 mil och har stått inomhus under hela dess livstid och har haft två ägare. Den har varit avställd under de 3 - 4 senaste åren. Plåten är i bra skick (enligt gubbarna på besiktningen iaf) men lacken är inget vidare. Bromsskivor och bromsok är nya men avgassystemet är kass. Allt i bilen är original. Den är ju skattebefriad och har inga avgaskrav (har förstått att det är poppis att lägga i vassa motorer i -75or).

Min tanke är att classic-entusiaster kanske är de som är mest intresserade av den här sortens bil. Eller tänker jag fel? Men vilken information kan de tänkas vilja ha av annonsen och av mig när de ringer? Är så osäker när det gäller sånt här, så jag känner att det är bra att förbereda sig lite. Alla tips tas tacksamt emot!
av Rådlös
Står bilen i ditt eget garage? Om du säljer den på t.ex Blocket skall du inte beskriva exakt var den finns om du inte har full uppsikt och järnkoll över bilen. Då kommer det andra än spekulanter som inte är i avsikt att betala något. Dessutom oanmälda oftast om natten. Därför skall du också undvika att visa registreringsnummer i inledningsskedet som gör att bilens adress går att spåra. Det skall du däremot klart och tydligt visa för en seriös spekulant.
Var beredd på att det kommer att höra av sig en massa oseriösa som gör allt för att nedvärdera dig och bilen. Försök skriva i annonsen att endast spekulanter är välkomna och lämna inte ut ditt dagliga hemtelefonnummer. Överväg i stället ett tillfälligt abonnemang som du avslutar när bilen är såld, om det går att ordna? Ett kontantkort till en mobil? Stäng av telefonen på nätterna.
Det bästa är faktiskt om du kan sälja den genom någon sorts kompisförmedling, t.ex ett anslag på din arbetsplats eller liknande. Eller om du råkar ha t.ex en motorklubb i närheten där man jobbar med hobbybilar, sådana finns, så meddela där först att du har en bra bil till salu. Överhuvudtaget, försök hitta en målgrupp och där du kan ge tillkänna att du har en lite unik och intressant bil till salu.
av Rådlös
En komplettering: Kvarndammen, http://www.kvd.se/ säljer normalt inte så gamla bilar som din, men dom har vid ett par tillfällen haft auktioner på samlarbilar/hobbybilar av varierande slag. Såväl äldre som nyare. Fråga där om dom har någon liknande auktion på gång.
av rd350
Informationen du har med här räcker ju aldeles utmärkt! En sån bil måste i princip ses för att kunna bilda sig en uppfattning om skicket. Hade jag varit intresserad av bilen (det hade jag kanske varit om du bott i närheten) så hade jag frågat om den varit tidigare rostlagad, omlackad, om bensintanken är frisk (vanligt och dyrt fel), om trösklar och skärmkanter är friska. Det är väl det mest väsentliga frågorna. Blocket är det som gäller på en sån vagn. Skriv ej för lång annons, aldrig "billigare vid snabb affär", "intressekoll", "har ej orkat laga", "endast seriösa", det retar bara folk. Finns en sak som gör att jag aldrig ringer på en annons: "pratar endast svenska" Va f-n menar man med det?? Pris eller priside ska alltid finnas med.
Som tidigare nämnts är det bra att inte ha regnummret med för att slippa oanmälda besökare... annars behöver du nog inte tänka så mycket på sådant, det är ju inte direkt en bil som drar skummisar till sig :wink: Glad påsk o lycka till!
av umekille
En 75-a i bra skick är mer värd i rätt kretsar.
Snackisar som bjuder typ från 500-1500 finns
men de skall bara oftast sälja vidare med vinst.
Är bilen i trafik besiktad och körbar säljs den lättare.
(du kan regga på den och ta en tillfällig försäkring).
Skriv ett kvitto med kopia ni bägge signerar och
något med att köparen är införstådd med bilens ålder och skick.
Kolla tidningen klassiker.se där är just inriktningen på fordon
runt din bils ålder.Du kan kanske maila någon där och fråga dig fram.
Lycka Till :wink:
Förresten kom ju på att detta forumet har också en sälj o köp.
Sätt in en annons där med kort(dom måste ligga på nätet och länkas till)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]