Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knorr
Hej.

Har en volvo 240 87:a med en b230 motor. (förgasare)
Mitt stora problem är att den är så grymt svårstartad man kan säga en varannan dag bil. ena dagen får man igång den andra dagen inte.
Förgasaren får bensin,ny nålventil och flottören öppnar och stänger, nytt fördelarlock ny rotor, skapligt ny brytarspets inställd på 0.4, ett år gamla tändkablar (volvo orginal om det nu spelar någon roll), några månader gamla tändstift och en fungerande tändspole. När jag startar den så nötar man på men inget händer, andra dagen samma visa men då börjar den brumma till och då vet man att nu kommer den igång.

Någon som möjligen har ett svar på vad problemet kan vara?

Tack på förhand
av Knorr
hej igen

Jo det funkade med startgas. Är lite anti det bara har ett uppetluftfilter på, å en gång så använde jag startgas å det slogfel så hela förgasaren började brinna.

Vad kan det vara för fel den har ju inte varit så innan?
av Knorr
sorry glömde nämna att jag inte har orginalförgasare sitter en Weber 36/36 DCD så det sitter inget membran men tack för tanken=)
av Rådlös
Att jag frågar om startgas beror på att det är ett sätt att felsöka i utgångsläget.

Om den startar på startgas, men inte fortsätter att gå när gasen är slut (efter några sekunder) så har man ett fel på bränsletillförseln. Att det inte kommer fram bränsle eller att det är någon annan störning i förgasare/insprutning, hela bränsledelen. Detta förutsätter ju att man har gnista och att tändningen fungerar. Och det gör den ju om den tänder på gas.

Om man vet till 100% att bränslebiten fungerar, men den ändå inte startar på gas eller ordinarie bränsle, så är felet i tändningen.

Detta ger en fingervisning om var man skall fortsätta felsökningen. Både med bränsle och tändning finns det ju hundratals felmöjligheter som kan uppstå. Även kombinationer av dom båda, men det brukar inte visa sig så här i inledningsskedet på felsökningen.
av 2444ever
Hade problem med ett relä en gång på min 244, för mig att det var liknande problem. Kommer inte ihåg vad det var för relä, men det satt under handskfacket. Innan jag bytte det så hjälpte det att slå lite lätt på det med typ handtaget på nån skruvmejsel.
av Rådlös
En ytterligare kommentar till användandet av startgas. Man skall aldrig dränka förgasaren (eller insprutningen) med startgas. En liten dutt på en eller två sekunder räcker. Om man sprutar för mycket så är risken att man "tvättar bort" den smörjande oljefilmen på cylinderväggarna inne i motorn. Och då kan allvarligare problem uppstå.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]