Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av isaksson5
Hej!

Eftersom att bilen drar mycket olja efter oljebytet, så förmodar jag att det kommit massa skit i vevhusventilationen. Eventuellt att oljefällan är igensatt.

Monterade bort slangen som går till insuget. Ingen flamfälla (vit plastbit med massa hål i). Okej tänkte jag. Tog sedan bort oljefällan.

Bild
(Bild från internet)
Utanpå var den väldigt skitig. Försökte rengöra med t-röd, men det kommer som inget skit ur oljefällan. Ska jag sätta den i dieselbad ett par timmar? Ska jag ta någon annan från skroten? Köpa ny? isåfall var?

Mvh Johan
av isaksson5
kilowatt skrev:Det räcker väl att rengöra den med avfettning, tycker jag, inte Tdojja eller diesel, det kan angripa plasten
Har en flaska (Tror det är koncentrerad avfettning). Ska jag hälla det i en behållare och sätta oljefällan i vätskan? Alltså så att det kommer inuti oljefällan. Även att den får ligga och dra en stund.

Men om den nu fortfarande drar olja efter att jag rengjort denna. Att kompet är bra. Vad kan det då vara tro?

Mvh
av dalldall
dom jag har rengjort har jag knackat lätt på några min o blåst med tryckluft, funkar alltid, känner man på vikten på en gammal innan rengöring o efter jämfört med en ny så fattar man hur mycket skit där kan sitta.
Användarvisningsbild
av Hilmer
isaksson5 skrev:Hej!

Eftersom att bilen drar mycket olja efter oljebytet, så förmodar jag att det kommit massa skit i vevhusventilationen. Eventuellt att oljefällan är igensatt.
Mvh Johan
Upptäcktes felet i nära anslutning till oljebytet så hade jag snarare sett till att kolla så att man inte har ett läckage. Eller använt en tunnare olja än vad som rekommenderats.
av isaksson5
Hilmer skrev:
isaksson5 skrev:Hej!

Mvh Johan
Upptäcktes felet i nära anslutning till oljebytet så hade jag snarare sett till att kolla så att man inte har ett läckage. Eller använt en tunnare olja än vad som rekommenderats.
Har is/snö under bilen. Inte en oljefläck. Luktar bränd olja då man fyller på 2-3 liter. Borde vara att det kommer in olja i cylindrarna?
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]