Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wanessa
Jag har en Volvo 240 som har börjat leva om på senaste tiden. Det är så att när man gasar (och även om man växlar ned och släpper kopplingen) så uppstår ett gnisslande ljud ifrån motorn(?). Det låter nästan som en fågel som sitter fast i motorn, alltså inte ett pip eller tjut utan ett kvitter nästan. Men detta ljud ger med sig ganska snabbt när man väl håller den hastighet man vill ha, det är vid själva övergången från en lägre till en högre hastighet som det lever om. Vad kan det vara?
av erikeriksson
Hej, tror inte att det är något "farligt" problem, tycker mig känna igen symtomen.

Prova med att spraya 5-56 över alla rörliga delar vid remskivorna alltså generator, vattenpump, utgående, servopump mm, dock inte på fläktremarna.

Om det slutar "kvittra" då är det nog inget alvarligt fel, annars bör du nog kolla upp så det inte är något lager som är på väg att ge upp.
av Addekarlsson
Spraya INTE 5-56 i närheten av några remskivor alls. Det orsakar alldeles för ofta att remmar slirar mer än innan man sprayade.

Kolla hur alla remmar är spända, och efterspänn dom som känns slappa. Hjälper inte det, så kan remmar vara torra, och i behov av byte.
För mig låter det som att en fläktrem/generatorrem slirar nämligen.
Ungefärlig spänning på en rem är att man ska kunna vrida den 90 grader där det där som längst mellan 2 remskivor, inte mer. Inte en exakt uppgift, men man vet om spänningen är inom kommun i alla fall.

Mvh/ Adde
av erikeriksson
Hej igen, dåligt spända remmar ger ett mer skrikande än kvittrade ljud.

Kan vara gamla remmar möjligtvis, byt i så fall remmarna och spänn dem lagom, och se om problemet upphör eller inte.
av Wanessa
Tack för tipsen! Jag har varit och kikat lite under motorhuven idag men jag vet inte riktigt om remmarna är lagomt spända. Har iaf märkt att ljudet verkligen kommer från "under motorhuven" då jag testade att stå stilla med den öppen och gasa lite. Däremot kan jag inte lokalisera varifrån det kommer riktigt. De sitter ju lite mekkigt till också så jag vet inte om jag klarar av att byta dem själv (rookie indeed), men nu vet jag iaf vad det kan röra sig om!
av Cutlass
Har samma fågelsång i min holk :D
Testa att spreja på med Remsprej då borde sången sluta, har själv gjord detta det senaste halvåret när sången börjar på nytt. Borde byta men har inte haft tid.

Cutlass
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]