Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej till er alla!

Jag läser ofta tråder i forum men jag skriver inte så ofta... :oops:

jag har 2 frågar: 1/ jag bestämde mig att byta min original ratt mot en läder/alu sport ratt från Sparco vilken ligger jättebra i händerna. :-)-)

vilken minst diameter (t.ex 38cm) bör ratten har för att kunna ha godkänd inom besiktningen ? :?: Låter kanske konstigt men i mitt "gammal"
hemlandet (Luxemburg) BÖR alla ratter ha minst 38cm diameter anners : inte godkänt !! :-(O)

2/ min digital utetermomätare visar mera grader än det finns ute : t.ex. ute -15grader visar: -22grader
ibland : ute -18 visar: börjar med -22 sedan ökar grader "automatisk och snabbt" -25- 27- ...medan jag kör bilen. :-O)
vad kan det vara ?

TACKAR IAF FÖR HJÄLPEN PÅ FÖRHAND :D
Diameter har ingen betydelse, MEN, om man ska vara petnoga måste ratten vara godkänd för att få användas på årsmodell 70 o nyare, i princip bara Volvos egna sportrattar med andra ord. Sen att ingen bryr sig nuförtiden är en annan sak. Men bara för 20 år sedan kunde det vara rätt så kinkigt med sånt.

Var har du monterat givaren för yttertempmätaren? Men det låter som att givaren är trasig då den visar kallare än verklighet.
Hej Amarace!

Tackar för ditt snabbt svar. :D

Jättekul att diameter har ingen betydelse...då provar jag helt enkelt om bilen ska vara godkänd när jag åker med "sparco" till besiktningen. :roll:

Yttertempmätaren (ursäkta för min utetermomätare :oops: ) har varit monterat på original platsen fram lite nere bakom kofångare .
Det finns ingen original hållare till givare men jag tror inte att just detta ska spelar en stor rol eller hur ?
Men givaren monteras normal i horizontalt läget men med "min" hållare finns det att givaren monteras i vertikalt läget !! ?:-/

Tror du att detta kan spelar en rol ? :shock:

en information till : yttertempmätaren visar inte alltid fel grader ibland visar den grader helt ok och rätt helst när bilen kommer utifrån en verkstadsbesök eller sånt. (var det var warmt,normal står bilen alltid ute....) :-)-)
245an skrev:måste inte blinkers å vindrute spakarna vara så långa att dom nåt till rattens ytterkan?
alltså större ratt blir problem?

Det lär ju aldrig kunna bli ett problem eftersom Volvo inte har direkt små originalrattar, så alla sportrattar är ju mindre.
Amarace skrev:
245an skrev:måste inte blinkers å vindrute spakarna vara så långa att dom nåt till rattens ytterkan?
alltså större ratt blir problem?

Det lär ju aldrig kunna bli ett problem eftersom Volvo inte har direkt små originalrattar, så alla sportrattar är ju mindre.
haha nej nej men mena om man nu hänger dit en större ratt ;)
varför va som alla andra? :)
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]