- sön 03 feb 2013, 16:11
#725000
Nu kommer vi lite utanför trådskaparens fråga, men man måste ha klart för sig vad det handlar om.
På ett annat forum läste jag en jämförelse mellan förgasare och insprut. Jag minns den inte ordagrant men det var så här ungefär. En bra förgasare kan reglera och hålla en tämligen bra luft/bränsleblandning i ungefär fyra nivåer eller ideala körförhållanden. Ett omodernt insprutningssystem som t.ex K-jet som satt på Volvos E-motorer klarar att hålla ett idealiskt blandningsförhållande i ungefär 1500 olika körsituationer. Det modernare LH 2.4 som blev aktuellt på 200-serien och som då vore överförbart i den här tråden, klarar flera hundratusen olika ideala blandningsförhållanden i olika körsituationer.
Då skall vi tänka på att LH 2.4 är mer än 25 år gammalt. :shock: :roll:
Vi skall också tänka på att världen ser inte ut som den gjorde på 50 och 60-talet. I början på 70-talet blev det ett krig i mellanöstern. Den ena parten i detta krig ströp oljetillförseln till västvärlden för dom ansåg att västvärlden stödde "den andra" sidan. Det skapade något som kom att kallas Oljekrisen. Många som var lite mer klartänkande började förstå att olja var inte något som fanns för evigt på plats i pumpen. Den måste pumpas upp ur jordens inre. Och den fanns inte geografiskt varsomhelst. Av någon anledning så fanns den bara på sådana platser där inte "dom ideala styrelseskicken" fanns. Alltså odemokratiska och militäristiska, i flera fall rena "skurkregimer" styrde och ställde. Därför drevs utvecklingen på för att minska oljeberoendet. Samtidigt med detta hade man upptäckt dom negativa effekterna av blytillsatser i bensin och förstog att man måste göra något åt det också. Det resulterade så småningom i blyfri bensin och katalysatorrening. Och som en bonus på detta fick man en mer exakt bränsleekonomi i bilarna eftersom reningstekniken krävde någon form av styrd motorövervakning.
Det gjordes andra åtgärder mot oljeberoende, av skiftande slag, men det kan vi ta en annan gång.
Så därför: Till trådskaparen Niklas850GLT, välj en så ny 240 du kan hitta. (Om du nu inte har gjort det redan?)
Den här beskrivningen av förgasaren och insprutningssystemen var från början skrivet av Olle Wilson, en författare och journalist som samtidigt driver en firma där han säljer insprutningskonverteringssatser till USA-bilar. Och som sagt, jag minns inte orden exakt, men andemeningen var liknande.
På ett annat forum läste jag en jämförelse mellan förgasare och insprut. Jag minns den inte ordagrant men det var så här ungefär. En bra förgasare kan reglera och hålla en tämligen bra luft/bränsleblandning i ungefär fyra nivåer eller ideala körförhållanden. Ett omodernt insprutningssystem som t.ex K-jet som satt på Volvos E-motorer klarar att hålla ett idealiskt blandningsförhållande i ungefär 1500 olika körsituationer. Det modernare LH 2.4 som blev aktuellt på 200-serien och som då vore överförbart i den här tråden, klarar flera hundratusen olika ideala blandningsförhållanden i olika körsituationer.
Då skall vi tänka på att LH 2.4 är mer än 25 år gammalt. :shock: :roll:

Vi skall också tänka på att världen ser inte ut som den gjorde på 50 och 60-talet. I början på 70-talet blev det ett krig i mellanöstern. Den ena parten i detta krig ströp oljetillförseln till västvärlden för dom ansåg att västvärlden stödde "den andra" sidan. Det skapade något som kom att kallas Oljekrisen. Många som var lite mer klartänkande började förstå att olja var inte något som fanns för evigt på plats i pumpen. Den måste pumpas upp ur jordens inre. Och den fanns inte geografiskt varsomhelst. Av någon anledning så fanns den bara på sådana platser där inte "dom ideala styrelseskicken" fanns. Alltså odemokratiska och militäristiska, i flera fall rena "skurkregimer" styrde och ställde. Därför drevs utvecklingen på för att minska oljeberoendet. Samtidigt med detta hade man upptäckt dom negativa effekterna av blytillsatser i bensin och förstog att man måste göra något åt det också. Det resulterade så småningom i blyfri bensin och katalysatorrening. Och som en bonus på detta fick man en mer exakt bränsleekonomi i bilarna eftersom reningstekniken krävde någon form av styrd motorövervakning.
Det gjordes andra åtgärder mot oljeberoende, av skiftande slag, men det kan vi ta en annan gång.
Så därför: Till trådskaparen Niklas850GLT, välj en så ny 240 du kan hitta. (Om du nu inte har gjort det redan?)
Den här beskrivningen av förgasaren och insprutningssystemen var från början skrivet av Olle Wilson, en författare och journalist som samtidigt driver en firma där han säljer insprutningskonverteringssatser till USA-bilar. Och som sagt, jag minns inte orden exakt, men andemeningen var liknande.