Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Nu kommer vi lite utanför trådskaparens fråga, men man måste ha klart för sig vad det handlar om.
På ett annat forum läste jag en jämförelse mellan förgasare och insprut. Jag minns den inte ordagrant men det var så här ungefär. En bra förgasare kan reglera och hålla en tämligen bra luft/bränsleblandning i ungefär fyra nivåer eller ideala körförhållanden. Ett omodernt insprutningssystem som t.ex K-jet som satt på Volvos E-motorer klarar att hålla ett idealiskt blandningsförhållande i ungefär 1500 olika körsituationer. Det modernare LH 2.4 som blev aktuellt på 200-serien och som då vore överförbart i den här tråden, klarar flera hundratusen olika ideala blandningsförhållanden i olika körsituationer.

Då skall vi tänka på att LH 2.4 är mer än 25 år gammalt. :shock: :roll: :wink:

Vi skall också tänka på att världen ser inte ut som den gjorde på 50 och 60-talet. I början på 70-talet blev det ett krig i mellanöstern. Den ena parten i detta krig ströp oljetillförseln till västvärlden för dom ansåg att västvärlden stödde "den andra" sidan. Det skapade något som kom att kallas Oljekrisen. Många som var lite mer klartänkande började förstå att olja var inte något som fanns för evigt på plats i pumpen. Den måste pumpas upp ur jordens inre. Och den fanns inte geografiskt varsomhelst. Av någon anledning så fanns den bara på sådana platser där inte "dom ideala styrelseskicken" fanns. Alltså odemokratiska och militäristiska, i flera fall rena "skurkregimer" styrde och ställde. Därför drevs utvecklingen på för att minska oljeberoendet. Samtidigt med detta hade man upptäckt dom negativa effekterna av blytillsatser i bensin och förstog att man måste göra något åt det också. Det resulterade så småningom i blyfri bensin och katalysatorrening. Och som en bonus på detta fick man en mer exakt bränsleekonomi i bilarna eftersom reningstekniken krävde någon form av styrd motorövervakning.

Det gjordes andra åtgärder mot oljeberoende, av skiftande slag, men det kan vi ta en annan gång.

Så därför: Till trådskaparen Niklas850GLT, välj en så ny 240 du kan hitta. (Om du nu inte har gjort det redan?)

Den här beskrivningen av förgasaren och insprutningssystemen var från början skrivet av Olle Wilson, en författare och journalist som samtidigt driver en firma där han säljer insprutningskonverteringssatser till USA-bilar. Och som sagt, jag minns inte orden exakt, men andemeningen var liknande.
av Rådlös
Femton tusen för en bil som är näst intill trettio år! Det måste finnas många så gamla till lägre pris.
I den här tråden har vi pratat för eller emot förgasare. Vad är det för motor i ditt objekt? Och hur långt har den gått? (Den hinner långt på trettio år)
Användarvisningsbild
av Kompe
Frrla skrev:Lånar tråden lite.
är de dumt att slå till på en silvergrå 245 GLT -84 som sommarglidare?
helt rostfri, saknar taklucka, 4petat med OD. finns de mesta i utrustning i övrigt. 15papp..
Dumt vill jag inte påstå, E den blank å fin i lacken och går bra maskinellt hade jag köpt den. ;-// 8)
Inte för att det/den hade varit ekonomiskt kanske men en Fin 245'a GLT från 84! :shock:
Hade jag ansett vara värd att rädda åt eftervärlden så att morgondagens ungdom kanske förstått varför Volvo är stora idag 8)

Men det är ju min åsikt de :roll: :wink:
Användarvisningsbild
av Frrla
Rådlös skrev:Femton tusen för en bil som är näst intill trettio år! Det måste finnas många så gamla till lägre pris.
I den här tråden har vi pratat för eller emot förgasare. Vad är det för motor i ditt objekt? Och hur långt har den gått? (Den hinner långt på trettio år)
Den har inte hunne längre än 17k
de är en 136hk insprutare om ja inte kolla/räkna snett

Bilen ser ut som ny. aldrig lappad.

Gillar näbbhuven, alltid velat ha en av dessa bilar.
kan inte hitta någon ens i närheten på blocket för detta pris.. sett en för 64.500kr ?:-/
av JohnB
"Näbbhuven" tillför faktiskt en hel del till utseendet. Det finns dagar då jag ångrar att jag sålde iväg min 245 GLT -85 för lite och ingenting. Är det jag som inbillar mig eller var det extra fin "näbb" på just 85:orna eller var det bara att det inte var något krom alls på GLT -85 som gjorde att de såg extra fräcka ut?

/John
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]