Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bmvictor
#71800
hej!

Nu är det så här att våran kära 240 från 87 har givit oss lite problem.

ville inte starta när vi skulle hem från affärn! vad är felet :D ??

sitter en b230f med insprut i den.
startmotorn snurrar men startar inte till.

nån som har nått tips?
av Rådlös
#71833
1. Brusten kamrem. Det visar sig på att motorn snurrar runt (av startmotorn) men utan något "motstånd". Det går också ibland att se den trasiga remmen bakom kåporna. Och den övre kamremskivan snurrar inte när man kör på startmotorn.
2. Nollägesgivaren är trasig, har lossnat, bilvit "glappkontakt". Den kan sitta på flera olika ställen beroende på årsmodell och motormodell. På senare årgångar sitter den över svänghjulet. Några årgångar sitter i fördelaren. Ibland heter samma sak Övre Dödpunktsgivare.
3. Fel på insprutningen, t.ex. luftmängdsmätaren. Även bränsletillförseln kan krångla. T.ex. bränslepumpen.
Detta var några förslag. Det kan vara ett enkelt fel som du fixar själv i en handvändning, men också ett mer komplicerat som kräver verkstadsresurser.
Lycka till.
av Gud
#71919
Kolla i närheten av batteriet, röd smal(are) kabel som går därifrån, där på brukar det sitta en säkringshållare med en röd bladstiftsäkring i som kanske är trasig eller ärgad, ps det är kabeln som styr insprutet så om den är trasig så kommer det ingen bensin ut från insprutet och bilen startar inte trots att allt är som vanligt i övrigt (standard fel).

Återkom gärna och berätta om du har flera frågor eller berätta vad felet var. God forums sed.
Användarvisningsbild
av lilleman
#71936
hej det kan ju vara tändmodulen.har hänt mig bilen funkade perfekt stannade tillvid en kiosk när jag kom tillbaks så startade inte bilen det fanns ingen gnista så jag bytte tändmodulen sen gick den igen detta var en 240glt 84amvh/roger :D
av Bmvictor
#72347
hej

Tack för alla förslag, jag sprutade på lite 5.56 över tändkablarna och fördelardosan, tändspolen, sen starta jag igen. då gick den igång, men den gick inge bra precis, gick väldigt tveksamt typ 2 cylindrar eller nått, men när den stått och kämpat 3-4 minuter så varvade motor upp och varavde väldigt högt i varvtalen.

den slutade inte varva förren jag la i en växel och släppte upp kopplingen, då gick den som vanligt igen.

vad var det som hände??

Tack för en bra sida!
av Gud
#72434
du kanske hade vatten i fördelarlocket, tag loss och gör rent med en torr trasa, kolla att den ser "vettig" ut. Köp ny (kostar ca 70:- på macken och då ska du få med en rotor ochså) eller gör rent den gamla, spruta lite 5-56 eller liknande i locket, montera tillbaka.
av Bmvictor
#72836
tack för tipset! det ska ja testa.

någon som har nått förslag på varför bilen varvade så mycket då?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#72978
Bmvictor skrev: någon som har nått förslag på varför bilen varvade så mycket då?
En trolig orsak är att wiren hakat över om du stått och varvat via gasrullen.
En annan orsak kan vara en brusten slang så den drar tjuvluft eller liknande.
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]