- tor 31 jan 2013, 21:48
#723962
Om vevhusventilationen inte funkar OK kan det bli övertryck i vevhuset och då kan man förlora olja på många olika sätt. Den kan gå till insuget och brännas eller läcka ut i någon packbox eller packning. Viktigt att ha bra kondition på denna anläggning.
Om du har mekaniskt oljud vid pådrag och detta inte finns vid tomgång, kan det vara ramlager, faktiskt. Bedömningen är ju osäker och generellt är det så att ramlager kan ge oljud vid hög belastning (ganska dovt ljud), medan vevlager ger ett ljud mer åt diskanthållet ("slamrigt") och detta sker vid låg belastning, (motorbroms, tomgång). Knackningsljud kan ju oxå vara riktig knackning/spikning som nämnts förut, men också kolvslammer pga slitna kolvsidor, vilket oftast hörs vid kall motor.
Mvh
/RID
Om du har mekaniskt oljud vid pådrag och detta inte finns vid tomgång, kan det vara ramlager, faktiskt. Bedömningen är ju osäker och generellt är det så att ramlager kan ge oljud vid hög belastning (ganska dovt ljud), medan vevlager ger ett ljud mer åt diskanthållet ("slamrigt") och detta sker vid låg belastning, (motorbroms, tomgång). Knackningsljud kan ju oxå vara riktig knackning/spikning som nämnts förut, men också kolvslammer pga slitna kolvsidor, vilket oftast hörs vid kall motor.
Mvh
/RID