Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Huddinge
Idag tvärdog bilen. Ingen gnista. Har försökt mäta med ett enkelt universalinstrument. När man kör startmotorn är det fast 5V mellan tändspole och tändförstärkare. Likaså fast spänning på Hallelementet. Har ingen aning om hur stora spänningsvariationer det ska vara från Hallelementet. Ska det vara många volt eller så lite att man inte kan se det på ett universalinstrument eftersom spänningen fladdrar när man drar runt motorn pga dåligt batteri?
av Huddinge
Felet är hittat. Det var "tändenheten" som styrs av Hallelementet. Köpte en ny på Biltema för 198 kronor.

Mätte först på Hallelementet. Spänningen mellan blågul och skärm varierade mellan 8 volt och 0 volt beroende på om Hallelementet var avskärmat eller mitt för ett hål i plåten i fördelaren. Det gick för fort för att se när motorn drev fördelaren men tydligt när man vred runt motorn för hand med tändningen påslagen. För att komma åt att mäta klippte jag försiktigt hål på ytterisoleringen på kabeln mellan Hallelementet och tändenheten, fiskade fram de två ledarna genom skärmen med en liten spik, stack en knappnål genom den gulblå ledaren och mätte spänningen mellan denna och skärmen. Till min lättnad var Hallelementet helt och då var det bara att byta tändenheten.

Av ovanstående har jag lärt mej att enheten som kallas Hallelement i själva verket innehåller en hel del elektronik runt själva Hallelementet och därför levererar en kraftig utsignal på 8 volt.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]