Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

De flesta felen uppkommer i själva styrväxeln, särskilt som du beskriver att det går lite tyngre på något ställe. Kolla nedre rattaxelknut som också kan ge liknande symtom. Beträffande olja i damaskerna så ska det på en frisk kuggstång vara snustort i damaskerna, dock brukar det finnas någon enstaka droppe i de flesta. Att renovera en styrväxel är aldrig ekonomiskt försvarbart.
rd350 skrev:De flesta felen uppkommer i själva styrväxeln, särskilt som du beskriver att det går lite tyngre på något ställe. Kolla nedre rattaxelknut som också kan ge liknande symtom. Beträffande olja i damaskerna så ska det på en frisk kuggstång vara snustort i damaskerna, dock brukar det finnas någon enstaka droppe i de flesta. Att renovera en styrväxel är aldrig ekonomiskt försvarbart.
Så Haynes har alltså fel angående 2dl olja i dammaskerna?
Ta inte detta som något drygt från mitt håll, de böckerna är gamla och mycket kan ha ändrats med tiden, va vet jag.

rattaxelknuten va lite kärv och det smorde jag upp innan montering.

Kan förstå att den börjar bli slut.
Då vet jag iaf att jag ska börja leta efter en "ny" någonstans ist att försöka reparera, kontrollera pumpen, byta till annan olja osv :)
Finns ingen styrväxel från Volvo som ska ha olja i damaskerna, då skulle det ha gått mig helt förbi (jobbade på volvoverkstad 89-00) och då byttes styrväxlar ofta. En renovering vid läckage blev aldrig aktuell då det fanns utbytesväxlar till hyffsade pengar eller ännu bättre, kompletta servostyrningssatser! Ett litet läckage ut i damaskerna kan man godkänna men när det behöver fyllas på olja för jämnan är det byte som gäller.
Av en händelse haltade ja ner till en liten närbutik och skulle köpa 3 nya instrumentlampor. där träffa ja en "vän" som köpte en flaska Redline tillsats för styrservo. han behövde bara en liten skvätt så mycket skulle bli över. så vi delade på kostnaden och halvla flaskan hamnade i min bil.
vart rejäl skillnad på styrningen måste jag säga. man märker fortfarande viss skillnad. men absolut inget man tänker på 8)

Hoppas de håller länge å väl nudå
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]