Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 4-banger
Hej! har en 242 -84 med B23 som jag ska till och byta kamaxel i. men vad ska jag välja för kam? vill ha bilen lite piggare, ska jag välja: D eller K kam? har blivit erbjuden en V kam. vad är det för kam? hade inte hörttalas om en sådan . Tacksam för all hjälp jag kan få.
av ante240
D-kam skulle nog funka fint. bra botten och bra topp register. den är en blandning av A-kam o K-kam. ska själv byta till en sån kam för att få mer körbarhet ,
Användarvisningsbild
av Hilmer
En D-kam har inget bottendrag överhuvudtaget, kommer till sin rätt först efter 3500v/m.
En K-kam har snarlik karaktär, fast bra mkt vassare.
V-kam satt i 740 med B230E, en bra allroundkam som många "vardagsåkare" gett bra betyg på.
av ante240
med d kammen kunde jag hålla 50 på 5ans vxl och drog utan problem uppåt, b230A m47 låda. men kan hålla med om att v och vx3 är ruggigt bottenstarka.
av 4-banger
Det får nog bli en D-kam så länge, ska byta motor längre fram. Till en B230E, då blir det nog en K eller en VX i den. Får tacka för all hjälp.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]