Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihop.

Har en 244 Gl från -88.
Den går mycket bra och startar lätt men när motorn blivit "varm" efter ungefär en kilometer (gissningsvis då den slutat automatchocka) händer en lite lustig sak:

Om jag kör mot t.ex. en rondell och saktar in och kopplar ut strax före rondellen (för att växla ner) dör motorn.
Ibland hinner den inte dö utan "räddar" sig själv genom att hosta till. Då rycker det i bilen.
Om jag lägger bilen i friläge och gasar upp för att sedan låta varvtalet falla eller trycker ned kopplingen dör motorn inte.
Jag måste köra en liten bit, sakta in och koppla ur. Då dör den.
Jag har lyckats tvinga fram felet i både uppförsbacke och nedförsbacke samt på plan mark.

Förr hände det mycket sällan men nu har det hänt ett par gånger senaste veckan i ett par korsningar/rondeller etc.
Riktigt obehagligt då både broms- och styrservo försvinner = olycksrisk.
Den startar dock utan problem igen om jag vrider nyckeln så det verkar inte vara tändningen.

Är det någon som har några förslag på vad det kan vara?

Tack!

Mvh,
Daniel
Senast redigerad av 1 Motherpearl, redigerad totalt 0 gånger.
Märkte i går när jag körde att när jag åkt en bit och saktar in och trampar ner kopplingen sjunker varvtalet lite väl rejält (varvräknaren studsar i botten).
Den dör inte varje gång, ibland "räddar" den sig som jag skrev ovan men jag märker att den är mycket "nära" att dö nästan varje gång. Det rycker liksom lite i bilen.

Kopplar jag ur med lite högre varv på motorn (som när jag accelererar på landsväg/motorväg) så är det inga problem. Bara när jag saktar in och kopplar ur.

Tomgången ligger på ca 1000 varv, förutsatt att min varvräknare visar rätt =), och det verkar ju ok.

Blir fan inte klok på det här!

Förslag?
Hej!

Nu har jag haft loss tomgångsventilen och gjort rent den/smörjt upp den ordentligt.
Tyvärr gjorde det ingen skillnad (även om det alltid är bra att renovera lite).

Tack för tipset, robinmoppe, justera gasspjälskontakten säger du.
Har du några tips på hur man gör detta? Har du gjort det själv?
Jag kommer så klart googla ämnet och leta här på forumet efter en beskrivnign på hur man gör, men om du har några tips så är jag tacksam.
Vill gärna få ordnat det här felet nu, det känns lite otryggt när någon lånar bilen (föräldrar, flickvän etc.) som inte är "beredda" på att det kan hända.

Tack så länge!

Mvh,
Daniel
Hmmm.... by the way....

Kan det verkligen vara gasspjälet?
Eftersom motorn går ner i varv när jag kopplar ur (fast för mycket) borde väl det tyda på att allt är som det ska där?
Om varvtalet inte gått ner ordentligt eller legat ojämnt på tomgång hade det kanske varit rätt.
Jag bör väl göra rent spjälhus etc. ändå, som en renoveringsåtgärd men skulle det inte lika gärna kunna vara relät till bränslepumpen?

Mvh,
Daniel
Okej, nu är problemet löst och jag ska här återge den pinsamma sanningen ifall någon annan får liknande problem.

Jag gjorde rent allt som gick att göra rent. Gasspjäl, tomgångsmotor etc. etc. Inget hjälpte.
Till slut sket jag i det och satte igång med lite andra projekt. Bytte dock tändkabelsats, fördelarlock, fördelar-arm och lite annat småpill på 240:in när jag av misstag såg att en vakumslang var helt av. Ja du läste rätt. Den var helt av och jag hade inte sett det tidigare.

Jag hade alltså glatt ignorerat det simpla faktum att motorn drog tjuvluft *suck*.
Sprayade lite startgas på slangändarna och bilens tomgång blev fantastisk. Jag bytte slangen och har i stort sett fått en helt ny bil. Jag har nog sakta men säkert vant mig vid att bilen gått sämre och sämre utan att märka det.
Nu känner jag inte igen bilen längre. Stark som fan, går jämnt, tyst och dör inte längre vid urkoppling etc.

Hoppas nu bara att inget tagit stryk av att den dragit så "rejält" med tjuvluft. Fan vet hur länge det varit på detta vis. Kanske månader men troligen något år. Herregud...

Lär av mitt misstag, vårda edra vakumslangar.

Mvh,
Daniel
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]