Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Totteheden
#707754
Har en Volvo 245 årsmodell 91 med B230F som rullat ca 40000 mil.
Har påbörjar renovering av den och idag byttes olja i bakaxel, växellåda samt att remmarna byttes.
Nu till mitt problem.
När jag körde hem märkte jag att bromspedalen tog mycket längre ner än innan jag skruvade.
Förut tog den högt ca 1,5-2 cm. Nu tar den på typ halva vägen.
Bromsvätska finns och det går att pumpa upp tryck när den är avstängd, sjunker dock lite direkt när det är full tryck.
När jag startar den sjunker den som den ska.
Innan detta hände var pedalen alltid stum och tog direkt, men sjönk inte då bilen startades.
Kanske har den börjat fungera som den egentligen ska göra nu?
Har inte mekat med bromsarna idag och tycker det är konstigt att det blev så här.
Är det någon som har nån idé om vad som kan ha hänt eller har egna erfarenheter?

Kan tillägga att bilen varit iskall och frusen ett tag men blev helt upptinad under skruvandet.

Tacksam för svar!
av rid54
#707774
Hej. Det LÅTER som om du haft dålig servoverkan, men att nu det blivit bättre med undertrycket till bromsservon. Har du någon känsla för hur bromsarna tar, har det blivit någon skillnad på hur hårt du måste trycka för att få vettig bromsverkan?
Mvh
/RID
#707794
Tack RID för svar!

Var ute en sväng nyss och kände efter.
Det verkar som att bromsarna tar lättare nu och dom fungerar hur bra som helst.
pedalen tar tillräckligt högt upp också.
Som det ska alltså.
Ett problem löst.

Ett annat problem jag har är att det har börjat klonka från höger bak.
Det låter högre och saktare när jag kör sakta och mindre och snabbare om jag kör snabbt.
Har funderat om det kan vara hjullager eller något som lossnat i handbromsen.
Har uteslutit bussningar för det låter även om jag står still och hjulen spinner.
Någon som vet mera?
#707933
Totteheden skrev:Tack RID för svar!

Var ute en sväng nyss och kände efter.
Det verkar som att bromsarna tar lättare nu och dom fungerar hur bra som helst.
pedalen tar tillräckligt högt upp också.
Som det ska alltså.
Ett problem löst.

Ett annat problem jag har är att det har börjat klonka från höger bak.
Det låter högre och saktare när jag kör sakta och mindre och snabbare om jag kör snabbt.
Har funderat om det kan vara hjullager eller något som lossnat i handbromsen.
Har uteslutit bussningar för det låter även om jag står still och hjulen spinner.
Någon som vet mera?
Hmmm, låter inte som något typiskt "lagerljud". Men man vet ju aldrig.
Jag skulle kolla bromsbelägg/skiva/oket etc. Nu när bromssystemet ändå har betett sig lite lustigt (fast bra).
Kan ju vara något som är lite lurigt där, som ligger emot eller så.

Handbromsoljud har jag ingen koll på tyvärr.

Mvh,
Daniel

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]