Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikhed
Hej.

Har precis fyndat hem 464-313 SE årsmodell 94 med 8400mil på mätaren.
Vid ombesiktning hade alla fel fixats men dock kvarstår otillräcklig handbroms trots att vi spänt vajern.

Någon som har tips på hur man löser detta?
Behöver jag köpa nya delar eller kan det räcka att plocka ner alla delar och fixa till.

För övrigt så saknas serviceboken. Nån som vet var man hittar info om serviceintervaller och lämpliga byten.
Planerar för ett kamremsbyte då jag aldrig tror detta är gjort.

Tankar och tips mottages tacksamt :)
Det finns en justerskruv på varje ok, den sitter under täckskruven vid nummer 1 på bilden, du får skruva bort täckskruven för att komma åt justerskruven som sitter innanför, kommer inte ihåg vilket mått det är på insexskruven, tror att det är sex mm på locket och fem mm på justerskruven men du får prova. Sen är det bara att försiktigt skruva in justerskruven samtidigt som du snurrar hjulet så att du känner när det börjar ta emot lagom mycket.

Bild
Skruva in tills hjulet inte går att rubba. Skruva sen ut precis så att hjulet går fritt. Sen justerar du själva vajrarna så att spelen vid oken blir 1 mm innan grejen som vajern är fastsatt i slår i oket. Att komma åt själva vajerjusteringen kräver att värmeplåten under bilen där vajrarna går ihop till en plockas bort.

Men jag skulle först bara prova med justeringen på oket. Det räcker oftast. En grusväg är bra att prova handbromsen på. Lätt att se om hjulen låser samtidigt i gruset.
av mikhed
Halloj. Hade en kunnig kamrat med mig som justerade oken ihelgen.
Det blev bättre men han sa att det var gränsfall på att det skulle gå igenom.

Vad kan nästa steg vara om det inte skulle på räcka på besiktningen.
Byta vajer,ok och skivor?
Killen som var med kunde inte peka på varför det tog så dåligt...
Bilen har ju rullat 8400mil och är en 94 så det kanske är dags för några byten?
Användarvisningsbild
av vetten
Hur ser bromsklossarna ut jag skulle kolla dom först sen skivorna, på oken så kan ju glidpinnarna kärva eller är det kanske så att hävarmen till handbromsen går trögt.
Många förslag men jag skulle nog ta det i den ordningen.

Har för mej att kamremsintervallen är 9000 mil eller 8 år.
av aalex
Vajrarna är vanligt att de kryper in smuts och så kärvar dom. Jag hade ont om tid en gång efter en anmärkning och lämnade in bilen till en märkesverkstad för jag fick inte heller riktigt ordning på handbromsen. Och bad dom släcka 2an på köpet. När jag kom tillbaka så hade inte mekanikern lyckats utan stod och skakade på huvudet och sade." Du måste byta bägge bromsoken. Jag har pratat med mina kollegor och dom säger att det är ganska vanligt ... på den här modellen...." Och då visste jag att det kanske också bli en del bromsledning bytt m m. Och kostnaderna dra iväg alldeles i onödan. Så jag sade nej och tänkte att det är nog som på mina andra gamla bilar - kärvande vajrar. Jobbet under en lift tog inte lång tid - högst 20 - 30 min. Och nog var det vajrarna allt.
Det är viktigt att inte vajrarna spänner upp bromsoken utan vinkelfästet måste ligga an mot stoppklackarna. När man spänt allt rätt belägg och vajrar - bromsa med pedalen och dra i handbromsen flera gånger så justeras beläggen in automatiskt så bromsverkan blir optimal
av mikhed
Puh det räckte med justering på oken.
Vi gjorde en pryl till. Vi haka på en fjäder där vajrarna går ihop så den lättare går tillbaka.

Får nog ta en närmare titt på det där sen... Just nu är det bara tuta och köra :)
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]