Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Tankmätaren är ett "standardfel" på Volvo av dessa årgångar. Om du har tur, stor tur, så kan du kanske hitta en tankarmatur på en bilskrot. Annars blir det reservdelsbutiken Med priser därefter. Jag har låtit en verkstad byta den åt mig och vill minnas att det kostade över 2000 kr. (Det är nog snart 8 år sedan så minnet kan sväva lite).
Om man skall rada upp fler standardfel så är ju kablarna till bakluckan ett säkert tips om kommande fel. Om du får det felet så byt gångjärnen samtidigt. Dom är inte av stål utan någon lättmetallegering. Den håller inte i evighet. Kylaren är av plast i gavlarna. Dom kan spricka efter lång tjänstgöring. Om låset i bakluckan kärvar fast, så öppna inifrån, ta bort textilpanelen. Smörj en stång som går från låset till själva låsmekanismen. Galvaniseringen på den stången ger upp och oxiderar fast där den löper igenom en ring. Putsa av stången och ringen och smörj generöst med vattenfast fett.
Detta var några fel som drabbade mig. Jag hade en leasingbil och flera av jobbarkompisarna som också hade leasingbilar drabbades av samma problem.
Användarvisningsbild
av bargis
Rådlös skrev:Tankmätaren är ett "standardfel" på Volvo av dessa årgångar. Om du har tur, stor tur, så kan du kanske hitta en tankarmatur på en bilskrot. Annars blir det reservdelsbutiken Med priser därefter. Jag har låtit en verkstad byta den åt mig och vill minnas att det kostade över 2000 kr. (Det är nog snart 8 år sedan så minnet kan sväva lite).
Om man skall rada upp fler standardfel så är ju kablarna till bakluckan ett säkert tips om kommande fel. Om du får det felet så byt gångjärnen samtidigt. Dom är inte av stål utan någon lättmetallegering. Den håller inte i evighet. Kylaren är av plast i gavlarna. Dom kan spricka efter lång tjänstgöring. Om låset i bakluckan kärvar fast, så öppna inifrån, ta bort textilpanelen. Smörj en stång som går från låset till själva låsmekanismen. Galvaniseringen på den stången ger upp och oxiderar fast där den löper igenom en ring. Putsa av stången och ringen och smörj generöst med vattenfast fett.
Detta var några fel som drabbade mig. Jag hade en leasingbil och flera av jobbarkompisarna som också hade leasingbilar drabbades av samma problem.
Det där med bakluckan, var på samtliga 245:or vi kollat på och även denna.
Och två av de fyra vi tittade på gick inte skuffen att öppna utefrån.
På alla fyra var kylarn utbytt på.

Vad är det som är problemet med amaturen, vill ju inte köpa en på skroten med samma fel.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]