Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoTT88
Tjabba!!:D Har en 240 från 88 med lite mätarfel. Den visar mellan 15 och 20 kilometer för mycket (fort) så när ja åker i ca 70 så visar mätaren upp mot 90 kilometer i timmen. Någon som har förslag på vad de kan vara för fel??
jag kör på orginalhjul..:p
Användarvisningsbild
av erikn
Det var samma på min. Men jag har ingen lösning, förutom att gå upp i storlek på hjulen. Jag tror att det är 14" som är standard, men den verkar var gjord för 15" hastighetsmätaren.
av Rådlös
Titta kan du säkert göra och mäta på anslutningen, om det nu ger något. Men om du skruvar loss den skall du veta vad du gör. När den monteras så skall den "måttas in" med ett bladmått. Det är alltså noga med avståndet till det tandade triggerhjulet som sitter där innanför. Du bör skaffa en verkstadshandbok först av allt och kolla upp hur det skall göras så att det blir rätt.
av VolvoTT88
Jag kollar lite på anslutningen o de efter (fel) och om ja inte hittar någe då så provar ja o byta mätarhus o ser om de fortfarande visar fel på mätaren. Annars får ja skruva upp o kolla. (Har bok)
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Vad står det på hastighetsmätaren k....?
Det finns nämligen två olika värden beroende på utväxling av slutväxel.
Kan det vara så att mätaren eller bakaxeln är utbytt?
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]