Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av freak1
När bilen är kall hörs ett vinande ljud från växellådan, det försvinner när man kört ett tag, ljudet hörs när både när man frikopplar och inte frikopplar. Det finns olja i lådan. Någon som har förslag.
av anp
Utöver byte av låda så kan jag rekomendera atf-olja istället för den av Volvo rekomenderade växellådsoljan.
Hade samma problem som dig tidigare, böt till atf-olja. Och oljudet försvann nästan helt.
Det är nog ett par tre år sedan, och lådan håller än.

Bäst att tillägga, görs på egen risk.
Användarvisningsbild
av freak1
Tackar för tipset men det är redan ATF-olja i lådan. Byte av låda är inte intressant. Finns det risk att den rasar?? Isf får den ju bytas (S) .
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om det bara låter när den är kall tror jag mer på stödlagret på kardan.
Användarvisningsbild
av freak1
Ok Sparkz, finns det nåt bra sätt att kolla om det är kasst?
Användarvisningsbild
av lilleman
hej skruva bort bakre delen av kardanaxeln och skruva bort bygelen som håller fast axelen på mitten så känner du lättast om lagret glappar eller går trögt för bästa känsla så kräng av stödlagergummit .jag hade samma fenomen en 240glt automat 84 där gick stödlagret trögt. mvh/roger :D märk upp hur främre och bakre axelen sitter i förhållande till varandra :)
Användarvisningsbild
av freak1
lilleman skrev:hej skruva bort bakre delen av kardanaxeln och skruva bort bygelen som håller fast axelen på mitten så känner du lättast om lagret glappar eller går trögt för bästa känsla så kräng av stödlagergummit .jag hade samma fenomen en 240glt automat 84 där gick stödlagret trögt. mvh/roger :D
Ska kolla upp detta. Blir nog inget de närmsta 2 veckorna, fullt upp med annat men jag återkommer när jag har gjort det.
Om det visar sig att det är kasst är det lika bra att byta, när grejorna är nere. Är det svårt att byta lagret, nån som kan förklara hur jag ska göra, ev om det behövs special verktyg.

Tackar så länge.
Användarvisningsbild
av lilleman
hej jag brukar skära sönder det gamla lagret det nya lagret brukar slå dit det med en rörhylsa klart bäst är ju om man har tillgång till en hydraulisk press lycka till det är inte så svårt mvh/roger :)
Användarvisningsbild
av freak1
Tack lilleman :D , som sagt återkommer när jag kollat upp det.
Användarvisningsbild
av Caffis
Vart ska jag börja?? Pressa dit ett lager gör man bara om det är apsolut nödvändigt om man nu gör det måste det knackas med en kopparbit el dylik mjuk metall det blir späningar i banan eller så trycker man märken i lagerbanan om man vill att det ska hålla ett tag,knacka är bäst,det här lärde jag mig av en gubbe som monterade växelådor. Stödlagret kolla,förmodligen (OBS märk kardanen den är ballanserad i hop Innan du drar i sär den) Främre lagret i lådan har en tendens att bli dåligt. Vad det beror på?en gissning är att lagret i svänghjulet pajar först och att det svajar runt lite för mycket för det främmre lagret i lådan. Atf olja! då väljer jag nog en av dom nya syntetoljor som finns i dag. Den blir otroligt tyst och tål högre belastnig nackdelen är när det är kallt ,seg o lite svårt att växla. :wink:

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]