Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kennethh
Hej, jag är en nybliven ägare till en 460 -93, som har mycket dålig handbroms. Har läst flera inlägg om någon sorts justering i bromsoket för en 7 mm insexnyckel. Dom enda insexhål jag kan hitta är de som håller oket på plats. Däremot finns det en torxbult i oket, vet ej funktionen på denna. Oket är ett Ate. Beläggen är nybytta. Tacksam för svar. Hälsningar Kenneth.
Användarvisningsbild
av vetten
Det finns en justering på oket den sitter under en ganska stor täckbricka med ett hål för en insexskruv tror att den är 6mm, själva "brickan" är väl c:a 15mm i diameter och sitter ungefär mitt på baksidan av oket :shock: kan ibland sitta ganska fastrostad men det brukar lossna med lite våld och en lämplig huggmejsel :twisted: när du väl fått bort den så sitter det ytterligare en insexskruv innuti hålet ev. 5mm :?: Börja med att slacka på bromsvajern mitt under bilen sen justerar du in oket på den lilla justerskruven så att det precis går fritt, gör detta på båda sidorna och justera sen upp bromsvajern så att den blir lagom spänd :wink: Hoppas att du blev lite klokare av detta :???: annars så fråga igen så ska jag försöka förklara bättre :) Lycka till :)

vetten
av kennethh
Tack för ett snabbt svar. Ska kolla i helgen. Hälsningar Kenneth.
Användarvisningsbild
av boostofta
Vissa bromsok är utbytta mot icke orginal från volvo, fortafarande Ate, men renoverat av annan firma, de kan ha torx till pluggen istället
av kennethh
Hej, menar du att det sitter en insexskruv bakom torxbulten? Torxen sitter nära där hydralslangen går in i oket. Hälsningar Kenneth.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja om det inte är dom bultarna som håller ihop oket så är det rätt den sitter helt öppet medans bultarna som håller oket sitter bakom gummitätningar, justerskruven sitter alltså innanför det lilla "lock" som du troligen har torks på vilket borde underlätta att skruva bort det, hela konstruktionen bygger på att den är rätt injusterad för att den automatiska justeringen ska funka den ska ju när allt är rätt inställt justera handbromsen automatiskt varje gång du drar åt handbromsen

vetten
av kennethh
Hej, det stämde de du skrev om torx på oket. Fick ej till handbromsen ändå. Det verkar som om den ena armen på oket ligger djupare i viloläge än det andra, när jag sedan justerar vajrarna så tar den ena mycket tidigare. Vet någon orsaken? P.S Båda vajrarna går lätt och fint D.S Tacksam för svar, Kenneth.
Användarvisningsbild
av boostofta
Det har rostat ihopa i själv justeringen inuti oket.
Försök spreja in rostlösare och ricka armen fram o tillbaka ett par hundra gånger så kan det leda till sig. Annars är det "bara" att byta oket.
av kennethh
Tack för svaret. Det blir till att byta ok. Hälsningar Kenneth.
av kennethh
Hej, har nu bytt oket. Fungerar kanonbra.Hälsningar Kenneth.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]