Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Punkster
Hmm. I instruktionsboken så står det följande: "Ventiler påverkade av stötstänger och högt liggande kedjedriven kamaxel."

Nu får jag inte ihop det. Kamdrev eller kedja? Vad är skillnaden? Kräver ett kamdrev samma typ av service som kamrem, dvs. byte då och då? Och viktigast av allt: Vad sitter i min bil? Kedja, rem eller kamdrev? :D
av Rådlös
"Kräver ett kamdrev samma typ av service som kamrem, dvs. byte då och då?"

Nej! Kamdreven till en stötstångsmotor är två (eller flera?) kugghjul som snurrar i ständig smörjning. Visst slits dom, men i det läget är nog resten av motorn också nersliten. Så det blir långt fram i framtiden.

Hur en stötstångsmotor jobbar kan du läsa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%B6tst%C3%A5ngsmotor Kamaxeln är det som sitter nere till höger på bilden. Från den går dom så kallade stötstängerna. Dom trycker underifrån på vipparmarna som i sin tur trycker på ventilskaften. Kamaxeln sitter ofta i närheten av vevaxeln, alltså ganska långt ner i motorblocket. Bilden beskriver bara en cylinder. I verkligheten är det ju ett sådant här par för varje cylinder. Och du förstår av bilden varför det heter stötstångsmotor.

En motor med överliggande kamaxel, som har rem eller kedja, beskrivs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamaxel Här har man alltså "lyft upp" kamaxeln och placerat den över motorn, direkt på ventilerna. Det är drivningen av axeln som sker med en tandad rem eller kedja.
av Denlilleelake
Kamaxel i blocket = inget behov av byte av kedja under hela bilens normala livslängd.
Motorn håller långt efter att resten av bilen rostat bort flera gånger om. Såvida du inte kör motorn utan kylarvätska då har du problem!
Har själv ägt 2 av dessa härliga sportvagnar. Tyvärr tycker även rosten om att ta dem i besittning.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]