Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varför glassäkring?

Sätt en säkring som säkrar kabelns storlek (så att säkringen far och inte kabeln brinner upp). För 1,5mm2 så blir det bra med 10A, använd vanlig FLatstiftssäkring eller Porslinssäkring.

Det är alltså kabeln du säkrar, inte det du kopplar in på den, naturligtvis ska du ha en säkring som klarar förbrukningen (vilket blir 10A för din del), men främst är det kabeln du säkrar så att säkringen ska fara istället för att kabeln blir överhettad.
Amarace skrev:Varför glassäkring?

Sätt en säkring som säkrar kabelns storlek (så att säkringen far och inte kabeln brinner upp). För 1,5mm2 så blir det bra med 10A, använd vanlig FLatstiftssäkring eller Porslinssäkring.

Det är alltså kabeln du säkrar, inte det du kopplar in på den, naturligtvis ska du ha en säkring som klarar förbrukningen (vilket blir 10A för din del), men främst är det kabeln du säkrar så att säkringen ska fara istället för att kabeln blir överhettad.

hmm okej jag hade typ tänkt att sätta en 10 A glassäkring i en hängsäkrings hållare en sån där färdigköpt plasthylsa med en rödkabel i varje ända
& hur kollar jag villken som är en direktplus i säkringshållaren lättast utan ett testinstrument ?? för jag jar bara testinstrument för 230 - 250 V på jobbet......eller är det kanske lättere att bara dra en röd 1,5 - 2 mm kabel direkt till batteriets pluspol med en 10 A häng glassäkring inkopplad på kabeln till batteriet från bilstereon
EN sån färdig har väl bara nån dm kabel i varje ända? Då får du ju en skarv också, bättre o köpa en säkringshållare för flatstift eller porslin tycker jag, och då har du ju alltid reservsäkring om du har Porslin (eftersom du har det till resten av bilen också).

Du kan ju ta från samma som varningsblinkers, detska vara konstant spänning på den.

Jag skulle i första hand ta inifrån bilen, at dra från batteriet är ju ytterligaren en kabel i onödan egentligen.

Ett tips, köp en billig multimeter på t.ex Biltema, dom fungerar hyffsat och kostar lite. Det är alltid bra att ha vid felsökning. Utan multimeter skulle jag känna mig handikappad :) (därför har jag flera stycken, både digitala och analoga)
Amarace skrev:EN sån färdig har väl bara nån dm kabel i varje ända? Då får du ju en skarv också, bättre o köpa en säkringshållare för flatstift eller porslin tycker jag, och då har du ju alltid reservsäkring om du har Porslin (eftersom du har det till resten av bilen också).

Du kan ju ta från samma som varningsblinkers, detska vara konstant spänning på den.

Jag skulle i första hand ta inifrån bilen, at dra från batteriet är ju ytterligaren en kabel i onödan egentligen.

Ett tips, köp en billig multimeter på t.ex Biltema, dom fungerar hyffsat och kostar lite. Det är alltid bra att ha vid felsökning. Utan multimeter skulle jag känna mig handikappad :) (därför har jag flera stycken, både digitala och analoga)

bra tack :D

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]