Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dedron
#681923
Hejsan!

Jag har ett underligt problem med min 240 DL 1988 Automat.

När bilen börjar komma upp mot mitten på temp mätaren kommer de in varmluft som de ska men sedan fortsätter den upp emot max temp "de röda alltså" men fortfarande är vattnet i expansionskärlet iskallt! Har provat att rengöra kylen för att se så de inte var stopp. Den dricker varken olja eller vatten så kan utesluta toppen.
Kan detta påverka CO-Halt tomgång? Fick tok högt värde på bess, 12,3

Jag har bytt termostat och vatten temperatur sensor, även katalysator och lambda!
Trodde att detta skulle hjälpa men de gjorde de inte.

Hur vet jag om vatten pumpen är dålig om jag inte hör miss ljud?

Tacksam för svar!

Mvh Dedron 8)
#682199
Vilken tempsensor har du bytt, den som sitter mellan och under 1:ans och 2:ans insug eller den som sitter under 3:ans insug. Den under 1:an och 2:an är för instrumentet och den under 3:an är för motorsystemet. Har du känt på den övre kylarslangen om den blir varm?

Mvh GK
#682295
Den du bytte var för instrumentet förutsatt att den som satt på från början såg ut på samma sätt. Övre slangen blir ju inte varm direkt utan när termostaten öppnar. Om övre slangen aldrig blir varm så är det något fel vid termostaten eller något fel med vattenpumpen. Du kan ha ett fel på systemets tempsensor som sitter under 3:ans insug vilket kan orsaka att systemet fettar på vilket i sin tur kan orsaka högt CO.

Mvh GK
#682505
Om du byter systemets tempsensor så är det viktigt att den nya har samma färg på kontaktstycket och det torde i ditt fall vara blått kontaktstycke på givaren.

Mvh GK

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]