Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krang
Av någon ***** anledning lyser lambdalampan sedan imorse. -5 grader ute. Varm körde bilen ordentligt men det gav sig inte.

Jag har hört att det äv vanligt med kontaktfel snarare än att det faktiskt är fel på sonden eller något annat. Men jag begriper inte vart kablarna tar vägen och vart jag ska titta efter detta fel. I sond änden finns ju inget kontakt stycke. Vart tar kablarna vägen?

I ett nummer av Bilsport nr 13 -2000 står det att den kan tändas utan anledning och att volvo åtgärdar det gratis. Tillåt mig att tvivla. Även detta måste bero på ett kontaktfel som jag kan åtgärda själv. Hittar inget om det i min REP-handbok.

Någon som har några tips.

Bild
Användarvisningsbild
av Scania
På min gamla 245-90 så tändes lampan ibland och kunde lysa ett par dagar för att sedan slockna igen. Upprepades med ojämna mellanrum. Visade sig bero på ett fel i bränslepumpsreläet. När det blev utbytt så slocknade lampan...
av krang
Jag har läst av diagnossystemet och det säger mycket riktigt att det är syresensorn. Sen släcktes lampan när jag starta motorn. När jag startade den nästa gång tändes den igen men uteblev efter ytterligare ne start. Sedan dess har det inte uppenbarat sig igen. Måste var glapp.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]