Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då får du bygga om, endera byta högtalare eller sätta distans så du får ut veven.

Enklast är att ta vevarna från en 740/940, dom är längre så du får ut dom.
Nu vet jag ju inte om du använt originalhålen i dörrarna eller inte men back in the day när jag monterade i min 245:a så fanns det distansringar att köpa som slätade ut inbuktningen i dörren samt gjorde att högtalarna hamnade lite längre ut så att magneten inte tog i fönstret. Om jag inte minns fel var det Backes ljudbyggeri som sålde dessa distanser. Jag kan däremot inte minnas att det var någon fara med fönstervevarna.

/John
ja vetitusan va de sitter för högtalare i min skuta, men magneterna är vända utåt å vevarna går över dem utan problem då de sticker ut 2cm...

är inte säker men tror ja hört någonstans om kortare vevar som ska passa? kanske lönar sig att höra runt lite? :???:

någon här som vet?
Amarace skrev:Då får du bygga om, endera byta högtalare eller sätta distans så du får ut veven.

tack för ett bra svar jag har exakt samma problem med mina högtalargaller på mina 5,25 tums kickers högtalare i framdörrarna på min volvo 240GL 1988 nu är det bara problemet kvar med att högtalargallret tar imot kanten på hantaget som sitter på insidan av dörrpanelen & högtalaren går inte att flytta mera till höger då det sitter en plåt i vägen bakom dörrpanelens insida så alt.2 är att skära ut lite från kanten i dörrhantaget på
insidan med ett vasst rakblad eller alt.2 är att skära/klippa bort lite plast på högtalargallrets vänstra sida mot dörrhandtaget så att det passar in men högtalargallret är gjort i hårdplast så risken att det spricker är stor & att skära ut lite i dörrhantaget på insidan ca 5 mm det är nog kanske det enda allternativet :???:
maccus skrev:
Amarace skrev:Då får du bygga om, endera byta högtalare eller sätta distans så du får ut veven.

tack för ett bra svar jag har exakt samma problem med mina högtalargaller på mina 5,25 tums kickers högtalare i framdörrarna på min volvo 240GL 1988 nu är det bara problemet kvar med att högtalargallret tar imot kanten på hantaget som sitter på insidan av dörrpanelen & högtalaren går inte att flytta mera till höger då det sitter en plåt i vägen bakom dörrpanelens insida så alt.2 är att skära ut lite från kanten i dörrhantaget på
insidan med ett vasst rakblad eller alt.2 är att skära/klippa bort lite plast på högtalargallrets vänstra sida mot dörrhandtaget så att det passar in men högtalargallret är gjort i hårdplast så risken att det spricker är stor & att skära ut lite i dörrhantaget på insidan ca 5 mm det är nog kanske det enda allternativet :???:
nu är problemet löst & mina fönstervevar tar inte emot högtalargallren längre då jag fick justerat in dom lite djupare i dörrarna & fick gjort en liten justering av hålen jag gjorde egna 3 mm hål med ett litet bitsborr där skruvarna ska fästas fast i plåten sen så tog jag 4 x 30 mm självborrande metallskruv & drog fast både högtalare & gallret i plåten bakom dörrpanelen men jag lämnade lite extra dörrpanel på kanterna med 4 -5 mm runt själva högtalarhålet så att självahögtalar gallret hade någon kant att ligga på för annars så hade ju både högtalargaller & högtalare åkt in i bakom dörrpanelen men visst detta var ett riktigt jävla pilljobb som tog tid......först mäta & centrera både högtalargallret + högtalaren utifrån Volvo 240 orginal hål + att gallret skulle ligga snyggt kant i kant med dörrhandtaget på dörrpanelens insida......så jag fick först placera gallret i rätt position över det oanvända original högtalar hålet som fanns bakom dom 2 stycken fabriksmonterade fyrkantiga fake plastgallrena & rita ut högtalargallrets diameter minus 4 - 5 mm med en tuschpenna med en smal fin spets på......sen så var det bara att börja med att skära ut hålets storlek lite grovt & prova med högtalaren skära lite till prova igen osv osv & när högtalaren började att passa in bra i hålet så fick det bli att fortsätta med en helt ny rakbladskniv & det var en djävla tur att jag köpte 1 pkt med extra blad för massonit verkligen dödar skärpn & bladets sylvassa egenskaper jävligt snabbt......men den fungerade bra för att finjustera diametern & renskära kanterna + även att skära bort skumgummit under själva dörrpanels klädseln & även fixa till så att denna klädsel utan skumgummi & masonitskivan under skulle få ett snyggt passning/övergång när själva högtalargallret + högtalaren sattes på plats i framdörrarna......& jag fick till det djävligt snyggt så att gallret med högtalaren bakom sjunker in i framdörrarna samtidigt som att även dörrpanelens tyg/galonklädsel ligger snyggt runt om hela högtalargallret......infällt/invikt snyggt under högtalargallrets kant utan några fula galonväck......så resultadet blev jättelyckat tillslut trots div fula ord/svordomar/könsord osv :lol:

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]