- ons 05 sep 2012, 15:18
Hej jag har en 245 -87 med en B230F som inte vill starta, här är vad jag gjort/kontrollerat:
1. bytt bränslerelä (3ggr varav ett nytt relä)
2. kontrollerat spänning till bränslepumparna (återkommer i detta)
3. ingen svänghjulsgivare men mätt upp hallsensorn & den pendlar mellan ca 0-6volt (ok enligt haynes men.. ?)
4. bytt stift,tändkablar,rotor,fördelare (fin och blå gnista före och efter, bytte för att jag hade hemma)
5. Ohm mätt spridarna ca 16 Ohm (också ok enl. haynes)
6. bytt säkringar och smort upp (trots hela säkringar före)
7. bytt jordkablel till blocket
8. bytt jetronic boxen (från beggad bil, men felet bestod så bytte tillbaka)
Felet som det ter sig är att bilen startar direkt och spinner fint i 1-3 sek för att sen bara dö, går då testa starta men med precis samma resultat.
tankpumpen får bara 6v ?! men den ska man ju klara sig utan (har full tank, men den är dock ok pumpen drar jag 12v bak startar den fint. Huvudpumpen startar bara då motorn startar (inte före på nyckeln).
har kollat bränsleflödet och den ger 1l på 21sek dock kan jag inte kolla trycket, men det sprutade med övertygande kraft.
Felet kom direkt efter vi tankat bilen (gick fint hem men när vi testade starta 15 min senare var det tvärstopp) så trodde det var dålig bensin eller diesel !!, men slangat ut och kört det i min nya väldigt kräsna gräsklippare och den gick fint på bränslet.
Någon vis människa här inne som har tips på saker jag missat att kontrollera?
/Tack
1. bytt bränslerelä (3ggr varav ett nytt relä)
2. kontrollerat spänning till bränslepumparna (återkommer i detta)
3. ingen svänghjulsgivare men mätt upp hallsensorn & den pendlar mellan ca 0-6volt (ok enligt haynes men.. ?)
4. bytt stift,tändkablar,rotor,fördelare (fin och blå gnista före och efter, bytte för att jag hade hemma)
5. Ohm mätt spridarna ca 16 Ohm (också ok enl. haynes)
6. bytt säkringar och smort upp (trots hela säkringar före)
7. bytt jordkablel till blocket
8. bytt jetronic boxen (från beggad bil, men felet bestod så bytte tillbaka)
Felet som det ter sig är att bilen startar direkt och spinner fint i 1-3 sek för att sen bara dö, går då testa starta men med precis samma resultat.
tankpumpen får bara 6v ?! men den ska man ju klara sig utan (har full tank, men den är dock ok pumpen drar jag 12v bak startar den fint. Huvudpumpen startar bara då motorn startar (inte före på nyckeln).
har kollat bränsleflödet och den ger 1l på 21sek dock kan jag inte kolla trycket, men det sprutade med övertygande kraft.
Felet kom direkt efter vi tankat bilen (gick fint hem men när vi testade starta 15 min senare var det tvärstopp) så trodde det var dålig bensin eller diesel !!, men slangat ut och kört det i min nya väldigt kräsna gräsklippare och den gick fint på bränslet.
Någon vis människa här inne som har tips på saker jag missat att kontrollera?
/Tack
Senast redigerad av 1 tendo, redigerad totalt 0 gånger.